Zanna
    Hej, jag går i åttan och har vetat exakt vilken linje jag vill gå sedan femman i mellanstadiet och jag är orolig n u över att det kanske inte blir som jag vill. Jag har sökt otroligt mycket i månader men hittar inte någonstans hur mycket meritpoäng man behöver för att komma in på estet danslinjen.
    Dansen är mitt liv och det är vad jag vill hålla på med, hur mycket merit behöver jag?
    • Julia : Det skuIIe hjälpa om du svarade på frågan : vilken gymnasieskola du i första hand är intresserad av. Detta pga det är olika antagningsprocess till inriktning Dans på Estetiska programmet, beroende på vilken skola man söker till. :)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zanna,

    det är ingen som på förhand bestämmer att "si och så många betygspoäng" kommer att krävas för att komma på en viss gymnasial utbildning. Utan antal utbildningsplatser ställs mot antal sökande. Är det fler sökande än platser, uppstår i så fall Konkurrens om platser. I konkurrensen vinner det den som har högre betyg. Men det hjälper inte ha höga betyg, om man i grunden inte är Behörig.

    För att bli behörig till Estetiska programmet, måste man ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik + i 9 andra valfria ämnen, från vårterminen i åk9 (de betygen som finns i ett Slutbetyg som du får när du slutar på grundskolan). Är man behörig, deltar man i konkurrensen. Är man obehörig, får man svar OBEHÖRIG från gymnasieantagningen.

    Men ES, dans är en speciell utbildning och det kan krävas delta i uttagningsprov (auditions). Vilken ymnasieskola vill du söka till i första hand? Detta frågar jag för att det är olika på olika gymnasieskolor. Det kan vara så att man söker endast på betyg, men det kan också vara så att man måste göra antagningsprov (uttagningsprov) eller auditions.

    Ett ganska vanligt "upplägg" är att man som sökande till inriktning Dans på Estetiska programmet måste delta i 3 stycken auditions/uppvisningar som betygsätta av juryn. Och en elev kan få max 160 poäng på första uppvisningen och max 80 poäng på den andra och den tredje, dvs sammanlagt max 320 poäng på de tre uppvisningar. Och de "uppvisningspoängen" läggs sedan ihop med de "vanliga" betygspoängen som du som elev får på betyg. På så sätt kan man vid ett sådant upplägg få upp till maximalt 660 poäng att söka med till ES, dans.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På vissa gymnasieskolor ordnas det uppvisningar/auditions som kan bidra till urvalet på olika sätt:

    det kan vara så att man bara måste klara en viss nivå på dans

    eller

    så kan auditions betygsättas och de poängen slås ihop med betygspoäng och det är med summan som man söker till Dans inriktningen på estetprogrammet.

    Eftersom du är mycket intresserad av dans, tipsar jag dig om att kika på föIjande yrkesmöjligheter:

    Dansare>>

    Koreograf>>

    Danslärare>>

    KuIturkritiker>> /med specialisering - danskritiker/

    och även KuIturvetare>> kan du kika på om du vill.

    Dansare /aktiv dansare med proffksariärr/ kan man tyvärr inte jobba med fram till pension - och frågan är då vad gör man sen, när man har "pensionerat sig" från en danskarriär? Och jag tänkte att man kan kanske bli Rektor för kuIturskoIan eller KuIturkommunikatör.

    Kika också gärna på flera yrkespresentationer på www.framtid.se - kanske i första hand inom område KuItur>>, då du är (i första hand i alla fall) intresserad av dans.

    Hälsningar

    Mikael SYV