Elev

    Hej, jag har ansökt nu till komvux till matte 3b. Jag har Spanska 3 som inte var ett individuellt val men räknas som merit. Jag valde naturkunskap 2 och Engelska 7 i gymnasiet. Jag undrar kommer jag få merit av matte 3b? Eller inte? Hur mycket blir det totalt. Jag vet att jag har nu 1,5 från Engelska 7 och Spanska 3 kommer jag få 0,5 adderat om jag får godkänt i matte 3b?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    svar på din fråga beror på vilken utbildning (med vilken särskild behörighet) som du kommer söka till på högskola eller universitet. Exempel: om du söker till utbildning som inte kräver matte, t.ex juristprogrammet, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2 och ännu + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c).
    Men om du söker till utbildning som kräver matte 3, t.ex ekonomiprogrammen eller fastighetsmäklarprogrammet, då kommer du inte få meritpoäng för varken sig matte 2 eller 3. I så fall kan du få meritpoäng för matte 4 och ännu högre mattekurser.
    Om din högskoleutbildning kräver matte 2, t.ex om du vill utbilda dig till socionom eller till arbetsterapeut, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c).
    För eng7 får du + 1.0 meritpoäng;
    om du får eller inte får meritpoäng för spanska 3 beror på vilken särskild behörighet "din" högskoleutbildning kräver; det finns några få utbildningar som kräver moderna språk 3, t.ex om du vill utbilda dig till språklärare. Krävs kursen för särskild behörighet, ger inte den kursen merit (EXTRA)poäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev :

      Jag gick ekonomi i gymnasiet. Tanken är att studera till ekonom som kräver matte 3b. Betyder det att endast Spanska 3 och Engelska 5 räknas in som "extra meriter"? som då är 1,5?. Vad händer med Naturkunskap 2 gills den fortfarande?. Betyder det att min merit snitt som jag har nu kommer sänkas?

    • Milla : Meritpoängen är Extrapoäng, som man får för "onödiga kurser", ej för kurser som man ändå måste att ha godkända betyg i. Utan godkänt betyg i matte 3 är du obehörig till ekonomiutbildningar på de svenska högskolor och universitet; därför är den kursen ett måste och inte extra. Du får inte meritpoäng för matte 3 om du söker till ekonomiutbildningar på universitetsnivån. Engelska 5 ger inte meritpoäng, det ger Eng7. Vad gäller spanska 3, se om de program du söker till är internationella och kräver då moderna språk 3. Om inte - då får du meritpoäng för moderna språk 3. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Har du högre betyg i kurserna i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, får du ändå så pass högt meritvärde att du har god chans att komma in.
    • Elev : Okej förlåt för så många frågor. Tack för allt. Så om jag fattat det rätt? Naturkunskap 2 är inte en merit kurs utan jag tog den bara för att när jag gick i gymnasiet och samma med engelska 7. Om jag ska söka nu till höst för ekonom kommer mitt betyg från naturkunskap 2 vara kvar eller ersättas med matte 3?
    • Milla : Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Inga kurser i examensbeviset ersätts av andra kurser, förutom kurser i matematik som är på samma nivå (om du i ditt examensbevis har matematik 1b kan du inkomma med högre betyg i matematik 1a och det betyget kommer i BII, kompletteringsgruppen, räknas in i stället för det lägre betyget i matematik 1b och på samma sätt för matte 2). Naturkunskap och matematik är olika ämnen. Det går därför inte att ersätta "naturkunskap mot matematik" eller tvärtom.
    • Milla : Reglerna är många och komplicerade. Du vinner dock alltid på att försöka få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser.
    • Elev :

      Jag gick ekonomi med inriktningen juridik. Så 3b var inte en del av kursplanen utan var ett man kunde välja extra. Jag gjorde inte det. Skolan sa till oss att vi Max kunde ta 2 extra kurser och då valde jag naturkunskap 2 och engelska 7. Därför hade jag för mig att ifall jag sökte till universitetet i höst att betyget jag fick i naturkunskap 2 ersätts med 3b? Eftersom jag ska läsa till det nu på komvux.  Tack för svaren och att du är så tålmodig!

    • Milla : Vi är här för att svara på frågor om yrken och studier och vi gör vårt bästa för att besvara alla frågor. Så, det är lugnt, ställ frågorna, så besvarar vi efter bästa förmåga! :) Detta gäller: i examensbevis kan ingenting ändras. Om du har U-kurser (fick betyg i fler än 2500poäng på gymnasiet) då gäller för U-kurserna särskilda regler. Om du endast har 2500poäng i ditt examensbevis, då räkans alla betygen in i ditt jämförelsetal/snittbetyget, förutom gymnasiearbetet. Utöver det räknas även betyg i kurser som krävs för särskild behörighet och som ger meritpoäng. Du är utan godkänt betyg i matte 3, obehörig till ekonomiutbildningar på universitetet; du måste därför ha det betyget. Eftersom du inte har det inom ditt examensbevis från gymnasiet, så blir det en Komplettering (du kompletterar för särskild behörighet). Du kommer därför prövas endast i BII, kompletteringsgruppen. Du behöver inte fundera över i vilka urvalsgrupper du prövas, för att det bestämmer Antagning.se och prövar dig i alla grupper där du kan prövas. Om du gör högskoleprovet kommer du även prövas i HP-urvalet, vilket ger dig en extrachans att komma in på en högskoleutbildning.
    Läs alla kommentarer