Gloria
    Jag vill komma in på ett så bra gymnasie som möjligt och undrar då hur mycket merit poäng i genomsnitt behöver jag ? Tillexempel vad är skillnaden i meritpoäng om jag väljer estet-teater eller om jag väljer natur-natur? hur mycket merit poäng behöver man för att komma in på en riktigt bra skola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Gloria,
    hur mycket som behövs i Mtv /Meritvärde/ från grundskolan - är det ingen som vet. "Nedre gränsen" är 80 Mtv för ett yrkesprogram och 120 - för ett högskoleförberedande program.
    Om antal sökande till en utbildning är färre än antal platser, kommer alla behöriga in och då behöver man inte fler än 80 Mtv till ett yrkesprogram och 120 - till ett högskoleförberedande.
    Man kan se vad antagningspoängen låg på förra året och året innan dess.
    Vad det blir i år - vet man efter att antagningen är avslutad. Siffrorna får man fram i efterhand.

    Du bör sträva efter så höga betyg som möjligt, är mitt råd till dig.

    Till Estet, teater, kan auditions genomföras, en uppvisning - och på de (oftast tre stycken) uppvisningar - sätter juryn betyg/poäng. Sedan slås betygspoängen och uppvisningspoängen ihop och till en sådan konstnärlig utbildning är Mtv högre än till Natur-natur. Till Naturvetenskapsprogrammet söker man inte till inriktning, utan till program. Inriktning på NA väljer man till åk2. När man söker till åk1 ÖNSKAR man inriktning - för skolans egen planering. Sedan kommer man kunna ändra sina önskemål angående inriktning - innan åk2.
    Om du t.ex. helst vill gå Naturvetenskapsprogrammet på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/broby-grafiska så söker du den utbildning som ditt första alternativ i ditt gymnasieval.
    Som andra alternativ kan du söka en annan utbildning, som du också kan tänka dig vara bra för dig att läsa, exempelvis: Naturbruksprogrammet på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/naturbruksgymnasiet-sodra-viken då väljer du den som alternativ nummer 2.
    Vi råder söka många alternativ till gymnasiet /minst tre och helst flera/.
    Det är inte alls farligt eller till någon nackdel att söka till gymnasieutbildnign där du inte kommer in, du får besked
    1. Reserv
    2. Reserv
    3. Antagen
    4. Prövas ej
    5. Prövas ej
    6. Prövas ej

    Se exemplet ovan: Mtv räckte inte till att komma in på första alternativet, inte på det andra heller men eleven kom in på sitt tredje alternativ. Från Reserv kan man bli kallad så sent som mot slutet av september. man påbörjar den utbildning där man är antagen. Det går bra att tacka NEJ till en reservplats.
    Att tacka NEJ till en plats där man är antagen kan inte rekommenderas för att då står man utan någon plats när läsåret börjar.

    Vilka skolor och program/inriktningar är du intresserad av?
    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG. Om vad som krävs för det, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Bästa hälsningar och återkom om du har andra frågor!
    Mikael SYV