Felix

    Hej! Jag tar studenten i år och funderar på att söka in till universitetet i höst. Jag har räknat ut att jag kommer få runt 20.8-21 i merit. Programmet som jag vill läsa är en kandidatexamen i företagsekonomi som har haft en intagningsmerit på hösten som ligger runt 19.1-19.7. Är jag säker att komma in på det programmet jag söker till med den meriten jag kommer att få, eller hur mycket merit krävs det vanligen tillgodo för att komma in på olika program på universitetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,
    du ställer en viktig fråga som många sökande funderar på, men som också är omöjlig att svara på. Detta för att självaste utbildningen kan "försvinna" t.ex ändras mycket, flyttas till ett annat lärosäte eller ej starta på grund av t.ex för få sökande eller för att det inte finns lärare som kan undervisa på utbildningen... Det är i extremt fall men sådant kan ju hända. Vilka utbildningar som på svenska lärosäten/högskolor-universitet som blir sökbara till hösten 2023 blir känt först i mitten av mars 2023 (anmälningsperiod är påannonserad starta cirka kl.13 den 15 mars 2023) och då kan man se vilka utbildningar som går att söka. Men "bara för att" man söker till en utbildning betyder inte att den utbildningen också kommer att starta.
    Sedan, om utbildningen startar, så kan antal utbildningsplatser förändras ganska mycket (det är inte otänkbart att antal platser kan halveras eller dubblas...) och då lär antagningsgränsen flytta sig jättemycket upp eller ner. Teoretiskt sett, kan man inte få ngn garanti på att komma in även om man har högsta möjliga meritvärde /22.5 - detta för att antal sökande med 22.5 i meritvärde kan bli fler än studieplatser och i så fall tittar antagningen på resultat av högskoleprovet, men till slut kan också lottning tas i bruk.
    Därför måste jag tyvärr svara att du inte kommer bli säker fram tills du får antagningsbesked där det står ANTAGEN.
    ***
    Vi rekommenderar söka till många olika utbildningsalternativ. Och vi rekommenderar också att göra högskoleprovet.
    Tänk på att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra former än på högskolenivå. Se t.ex vad som finns inom yrkeshögskolan, www.yhguiden.se
    Ansökan till högskola påverkas inte om man samtidigt söker till utbildningar i andra skolformer. Inom yrkeshögskola kan man samtidigt söka hundratals olika utbildningar och man kan bli antagen till många med start, mer eller mindre, samma datum och då kan man välja vilken utbildningsplats man tackar Ja till.