Caroline
    Hej!
    Jag ska söka in till sjuksköterske programmet till januari och har precis läst Engelska 7. Är det 0.5 merit poäng eller 1 merit poäng?

    Sedan undrar jag också hur lång tid man måste ha arbetat inom vården mör att få meritpoäng för det? Jag har jobbat 8 månader heltid nu.

    Sista frågan är hur man räknar ut sitt totala värde för att veta hur man ligger till för att komma in. Jag har nog totalt 3100 Gymnasiepoäng varav 100 av dem är en meriterande kurs (engelska 7).

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    om du har Examensbevis (och inte ett Slutbetyg) - då ger godkänt betyg i Engelska dig 1.0 i merit. Reglerna om meritpoäng för dem som ha Examensbevis, finns bl a på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    Din fråga om "meritpoäng" för att ha arbetat inom vården - förstår inte jag. Varför tror du att arbetslivserfarenhet ger meritpoäng? Det är nytt för mig - har inte hört talas om det förut att man i Sverige kan få meritpoäng för arbetslivserfarenhet vid ansökan till högskolan.

    För att kunna svara på hur högt meritvärde du kommer att ha, måste man veta EXAKT HUR DITT EXAMENSBEVIS SER UT. Om du har 3100 betygsatta poäng, har du i så fall några U-kurser (utökade) och betyg i dem räknas bara ibland, i vissa fall, in i jämförelsetalet/snittet.

    Antagning.se kommer att räkna fram meritvärde på dina betyg,när du söker till en högskoleutbildning. Deras bedömning gäller, oavsett vad någon annan säger.

    Jag förstår att du är nyfiken på hur högt meritvärde du har. Mitt råd är att du ber SYV på komvux räkna på dina betyg. Hen har dina betyg framför sig och kan därför se vilka betyg som bör räknas in.

    Bästa hälsningar

    och lycka till med din ansökan till högskola och med dina planer att bli sjuksköterska>>!

    ANNA