kalle

    Hejsan! Jag går sista året på gymnasiet. Jag har sökt till en högskoleingenjör utbildning. Behörighets kraven är matte 3c jag har läst matte 4 samt matte 5 kommer jag ha 1.5 poäng då? Har dessutom läst engelska 7 är det då 2.5 meritpoäng?

    • Ludmila : Om behörighetskrävet är matte 3, ger matte 4 och 5 (tillsammans) 1,5 meritp., alltså stämmer det att du tillsammans med eng7 får max.meritpoäng, alltså 2,5.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kalle. Reglerna för meritpoäng för dig som läser mot examensbevis från gymnasiet finns att ta del av på gymnasieGuiden.se/merit
    Och precis som L. redan har svarat i kommentaren till din fråga, utifrån den info du ger i din fråga så ser det ut som att du får maximalt antal meritpoäng, alltså 2,5.