Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, moderna språk 3&4 och engelska 7 ger sammanlagt Max antal meritpoäng som är 2,5.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är inte helt säker på vad din fråga gäller. Det jag har förstått - du är intresserad av läkarprogrammet. Läkarprogrammet är i Sverige en av de mest populära utbildningar med många sökande på varje utbildningsplats. De som söker till läkarprogrammen brukar också ha höga meriter (högt meritvärde och högt resultat från högskoleprovet).
    Det är svårt att komma in på läkarprogrammet på grund av mycket tuff konkurrens.
    Vi rekommenderar att försöka få så höga betyg som möjligt i alla gymnasiala kurser och sikta också på max antal meritpoäng (2.5). Max meritvärde som man kan uppnå är 22.5. Om man har alla A-betygen på gymnasiet eller på komvux, får man snittbetyget (jämförelsetal ) på 20.0.
    Max antal meritpoäng är 2.5. Summan, 20.0 + 2.5 = 22.5 är det högsta möjliga meritvärde som, över huvudet taget, kan uppnås.
    Att ha meritpoäng är inte obligatoriskt, allmänt sett. Men om man ser att antagningsgränserna ligger konstant på över 20.0 då blir det med det "nödvändigt" att även ha några meritpoäng (detta för att endast A-betygen i alla kurser kommer med stor sannolikhet inte räcka till).
    Du har redan fått ett kort svar från SYV Mikael. Det stämmer att man genom godkända betyg i moderna språk 3 och 4 + engelska 7 uppnår (tlll läkarprogrammet) max antal meritpoäng (2.5 meritpoäng). OBS" betygen i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du vinner därför på att ha så höga betyg även i de kurser som ger meritpoäng, som möjligt.
    Hoppas du nu fick svar på din fråga! I annat fall får du gärna återkomma och förklara mer ingående vad du undrar över.