Julia
    Just nu går jag samhällslinjen och vill veta vad som kvävs för att bli ekonom ,
    justitieminister och egenföretagare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du har flera yrkesmål! Ekonom kräver ofta att du har läst Sam alt Ekonomiprogrammet och har läst upp till Matte 3b - som ofta krävs. Att bli egenföretagare kräver inte direkt någon formell utbildning även om det såklart är bra om man kan grundläggande ekonomi och hur man startar, förvaltar ett företag. Har man inte sådana kurser på sitt program så kan man ofta gå kurser via sin kommun i hur man startar eget.

    Justitieministrar kan säkert ha börjat sin bana via olika politiska partier där man gör karriär - det är inte alltid de har en akademisk examen men i detta fall kan säkert kan en juridisk utbilding underlätta. Här hittade jag en artikel från Aftonbladet om olika ministrars utbildningsvägar

    http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article12000026.ab

    /Lena, Syv