Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jezania,
    till gymnasiet konkurrerar eleverna med en siffra som räknas ut på de betygen som ingår i Slutbetyg från grundskolan. De flesta betygen som ingår i slutbetyg från grundskolan sätts i slutet av vårterminen i årskurs 9. Vilka betyg eleven hade innan hen får de betygen som ingår i slutbetyg från grundskolan kommer inte spela någon roll för konkurrens till gymnasiet.
    De betygen du får nu, innan vårterminen i årskurs 9 visar på vilken kunskapsnivå du ligger och det är bra om du skaffar dig så bra kunskaper som möjligt.
    Att komma in på en utbildning, till exempel på en gymnasieskola är första steget, sedan gäller det att klara utbildningen "hela vägen till målet". Det är inte alla elever som kommer in på en viss utbildning som klarar hela utbildningen. Det är fördelaktigt att ha så höga betyg som möjligt; betygen sätts utifrån kunskaperna; har man höga betyg så har man också djupare/stabilare/bättre kunskaper.
    Gör ditt bästa i varje ämne du läser.
    Du skriver i din fråga om "240 meritpoäng"; jag tror det är en "uträkning" som om du räknade på de betygen som kommer ingå i slutbetyg på gymnasiet, men är inte säker. Några uträkningar på det sättet brukar man inte göra innan årskurs 9. Du frågar om det är bra eller dåligt? Och det är omöjligt för mig att svara på. För det första så kommer inte betygen från årskurs 7 eller 8 räknas in, utan endast de betygen som kommer ingå i slutbetyget, och för det andra - så kommer du konkurrera om plats på gymnasiet mot eleverna som kommer söka till samma utbildning på samma skola (och om det blir "bra eller dåligt" kommer bero på vilka meriter som dina konkurrenter kommer att ha).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare