Leon
    Hej, jag heter Leon och går i sjunde klass. Jag undrar hur mycket betyget man får i 7:an påverkar slutbetyget som man får i 9:an? Jag fattar att jag ska ta med mig det jag lär mig i 7:an till 8:an och 9:an, men vad jag inte förstår är hur mycket slutbetyget i sjuan spelar roll.

    Och om slutbetyget som jag kommer att få i sjuan spelar roll, hur viktigt är det då? Kommer mitt slutbetyg i t.ex slöjd dras ned med 10% i 9:an om jag får ett A då men har ett E nu i sjuan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leon,
    Det är lärare som sätter betygen, inte studie- och yrkesvägledare. SYV ser vilka betyg som är satta och kan förklara för dig vilka ämnen som du måste få godkända betyg i för att bli behörig till gymnasiet, och hur Betygspoängen (den siffran som du kommer konkurrera om gymnasieplatsen med, räknas fram), men annars så kan vi som är SYV-ar inte så mycket om självaste betygssättningen. Du får gärna läsa vad som står om betygssättningen på grundskolan - på Skolverkets hemsida. Du får också gärna prata med dina lärare på skolan, ställ din fråga till dina lärare, är mitt råd!
    Ett annat råd som jag vill ge dig är att du gör ditt bästa i varje ämne du läser, under varje skoldag och då "följer betygen efter", alltså när du har mer kunskap, kan mer, då borde du också få högre betyg - då har du sedan bra kunskaper och höga betyg!

    Hänvisning/lästips:
    Skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-kunskapskrav