L
    1. Hur mycket måste man plugga hemma för att inte hamna efter på teknikprogrammet?
    Vissa säger att det är soft medans andra säger att fritiden knappt finns, svaren kan ju vara olika beroende på hur lätt man har men vissa skriver t.o.m att dom knappt har läxor alls..

    2. Hur är fysiken?
    Alla säger att fysiken (och matten) är svårast. Grejen är ju att fysiken är ett av huvudämnena på teknikprogrammet (eller?) och det är ju inte jättebra om man inte blir godkänd i det.. Matte har jag någorlunda lättare för och vet att fysiken hänger ihop med matte men är ändå orolig för fysiken och även lite för matten också då tempot är högt.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är som du påpekar väldigt olika hur man klarar av ett Teknikprogram. Vissa behöver plugga jättemycket och vissa inte lika mycket. Det som brukar hjälpa är ändå att man är van att plugga på fritiden, har en bra studieplanering, studieteknik men även att man vet hur man återhämtar sig, skaffar sig energi och håller uppe motivationen. På gymnasiet läser man ju kurser vilket betyder en högre studietakt med mindre möjligheter att ta igen om man missar mycket. Kursen är ju tidsbegränsad.

    Det har ju även mycket att göra med vilken lärare du får och det kanske du kan ha svårt att påverka. En provdag på skolan du funderar på kanske kan hjälpa. Du får prova på undervisningen, träffa lärare och elever som säkert kan ha en mängd tips. /Lena, Syv