Youssef

    hej! jag tänker att börja plugga högskoal på eng nästa år. Jag har pluggat på komvux eng 6 och matte 3, de är krävs för att ansöka utbildning. OBS: Jag har inte pluggat gymnasiet. Frågan är hur många poäng är krävs för att man få ansöka till högskola? en fråga till går det bra att blanda grundläggande poäng och gymnasiet poäng eller bara gymnasiet poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    till svenska högskoleutbildningar krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, men det är endast Gymnasiala kurser som räknas in, ej grundskola (därför att grundskola läser man Innan man kommer in på gymnasial utbildning).
    Det finns mer eller mindre utförliga förklaringar på olika webbplatser om hur man kan uppnå grundläggande behörighet, t.ex kan du läsa på antagning.se
    Boka gärna tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kort om olika sätt att uppnå grundläggande behörighet:
    _ utländska gymnasiebetyg
    - omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola
    _ examensbevis från gymnasieskola eller från Komvux
    - arbetslivserfarenhet (minst 3 år) i kombination med några gymnasiala kurser (med godkända betyg).