Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Timotheos!
    komvux-examen innehåller 2400poäng. Av dem 100p. komvuxarbete (eller gymnasiearbete). Kursen Idrott och hälsa1 får inte ingå.
    Jag rekommenderar att du gör planering tillsammans med SYV på komvux. Man baserar planeringen på de betygen som du redan har.
    I fall man inte har några godkända betyg från gymnasiet och läser "från noll" mot examensbevis på komvux, då är det bra att utgå ifrån Programplanen som finns för Teknik- eller för Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Från 1 juli 2021 finns på komvux följande examina att läsa mot:
    två typer av högskoleförberedande - inom Naturvetenskap/Teknik respektive inom Samhälle/Humaniora.
    Och så många olika Yrkesexamina - mot de praktiska yrken, men de får innehålla kurserna både för grundläggande och för särskild behörighet.
    Exempelvis, skulle du velat bli behörig till civilingenjörsprogrammen på universiteten, så kan du t.ex läsa mot yrkesexamen som Elektriker och inom dina 2300poäng även inkludera kurser svenska 2,3 och engelska 6 och matematik 2a, 3b och 4, samt fysik1a, fysik2 och kemi1. Den yrkesexamen ger dig både grundläggande och särskild behörighet till de flesta civilingenjörsprogrammen och så får du också ett yrke "på köpet". Andra praktiska yrken som komvux-utbildningar kan ha är t.ex Byggnadsarbetare, Fastighetsskötare, Undersköterska, Kock, Kallskänka, Bagare/Konditor och Trädgårdsarbetare (bara för att ta några exempel).

    Studie- och yrkesvägledare