Sarah

    Hej, jag har läst hotell och turism på gymnaiset och har 2600 poängomfattning. (Utökad kurs är matematik 2b och har betyg D i den )

    Jag har tänkt söka till optikerprogrammet till höst.

    Jag har läst naturkunskap 2 naturkunskap 1a2,samhällkunskap 1a2 på komvux och detta resulterar i att jag har 2900 poäng.

    Jag kommer även läsa matematik 3b och engelska 7 för att få meritpoäng. Och med dessa så kommer jag upp till 3100 poängomfattning.

    Min fråga är : Hur kommer antagning räkna in mitt betyg? jag måste ju endast ha 2500 poäng. Tar antagning.se själv ut slumpmässiga betyg så att jag får 2500poäng endast eller får jag själv välja vilka betyg jag vill få ut ? Tacksam för savar

    • Vägledare : Bra att du kommer läsa matte 3b och inte bara för meritpoängen. Fick nu svar från Antagningshandläggare Avdelningen för antagning och studentstöd och av det framgår att om du får godkänt betyg i matte 3, så påvisar du genom det att du har behörighet även vad gäller matte 2, men då behöver inte U-kurs matte 2b från ditt examensbevis räknas in. Jag antar att D-betyget är lägre än snittet av dina övriga betyg. På så sätt slipper du sänkning av ditt meritvärde pga D-betyg i matte 2b. Så, läs matte 3b och försök få så högt betyg i den kursen som du kan få, men även endast E kommer ge dig fler fördelar! Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    så här kommer Antagning.se göra:
    Alla betyg från ditt examensbevis, förutom gymnasiearbete (där man som högst kan få E) kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    Sedan kommer även kurser som inte ingår i ditt examensbevis med som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger dig meritpoäng - också räknas in; de betygen påverkar också ditt jämförelsetal. Sedan plussar man på: Jämförelsetal + meritpoängen = MERITVÄRDE och det är med ditt meritvärde som du kommer konkurrera i betygsgrupper.
    Som jag förstår din situation, så är du utan kompletteringar (tänker på Naturkunskap 2) ej behörig, därför kommer du prövas endast med kompletteringar och endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Att man "endast måste ha 2500p" är sanning med modifikation, kan man säga. För att OM DU INOM 2500p.kurser som ingår i examensbevis hade alla kurser som krävs för särskild behörighet + alla de kurser som ger dig meritpoäng, så Ja, i så fall skulle endast betygen som ingår i ditt exam.bevis räknas in, men eftersom du var tvungen att komplettera + att du utanför ditt exam.bevis läste även meritpoängs-givande kurser, så kommer fler poäng-kurser räknas in. Det är inte ovanligt att väldigt många poäng räknas in - finns ingen begränsning förutom att kurserna som räknas in ska antingen krävas för behörighet eller ge meritpoäng. Och man exkluderar inte kurser från examensbeviset, utan även de räknas in.

    • : Så om jag har förstått det rätt så kommer alla betyg från examensbevis att räknas in . jag kan inte ta bort ett enda betyg från det ? Tex. historia 1a1 och samhäll 1a1 då jag inte behöver dem till optikerprogrammet.
    • Anna : Man kan inte ta bort betygen från examensbeviset, oavsett vad behörighet till just "din högskoleutbildning" är. :)