Elev

    Hej! Jag är jätteintresserad av psykologi men känner inte att psykologprogrammet är rätt för mig. Istället funderar jag på att läsa socionomprogrammet, men där jag har läst står det att man bara läser socialt arbete. Men det kan väll inte stämma med tanke på att ett av alla möjliga yrken är kurator. Finns det andra utbildningar som liknar psykolog och socionomprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lisen,
    innehåll i socionomprogrammet på olika lärosäten behöver inte vara identiskt, t.ex vinns inriktningar/varianter: Socionomprogrammet med storstadsprofil och Socionomprogrammet med socialpedagogisk profil. Exakt vilka kurser som varje utbildning innehåller är det bäst att se på utbildningens egen webbplats. Du kan också kontakta studievägledare som jobbar på den utbildningen. Hen bör kunna svara exakt vilka kurser som programmet innehåller och vilka förändringar som ev.planeras för det programmet inför nästa antagning. "Huvudpelaren" i sonomprogrammet är Socialtjänstlagen.

    Du frågar om andra yrken och studier, som liknar psykolog och här får du några tips:
    - man kan läsa för att få lärarexamen + 90 högskolepoäng i psykologi och få ut legitimation som gymnasielärare i Psykologi:
     - tilta på yrke/psykologisk-coach
    - och fundera också på om du vill börja läsa psykologi (fristående kurser på högskolenivå) och sikta på att komma in på forskarutbildning sen och bli forskare i psykologi.

    • Tove :

      Hej! Jag har också varit inne på socionomprogrammet och som jag förstått det läser man inte enbart socialt arbete, men det är det du får examen i som huvudområde. Därav kommer de kurser du läser kunna kopplas till socialt arbete men innehålla andra områden också (ex juridik, psykologi, sociologi mm). En kurator jobbar inte med psykologi på samma sätt som en psykolog (psykologi handlar tex mycket om hjärnan, kognitiva processer etc, man läser även en hel del statistik). Är psykologi det du är allra mest intresserad av är det nog ett program med psykologi som huvudämne du ska läsa (ex kandidat i psykologi eller psykologprogrammet). Alla psykologer jobbar inte med terapi, om det är den delen som du inte tycker passa dig så finns det en hel del som arbetar med organisationspsykologi (med rekrytering med mera) och andra typer av arbeten som inte innehåller terapidelen. Är psykolog ingenting du vill bli finns det kandidatprogram i psykologi istället, där man även kan läsa en master i ämnet. Hoppas det går bra för dig :)