K
    Hej,
    Jag går just nu i 9:an och ska ha nationella om ett tag. Jag har A i de flesta ämnena jag ska ha NP på, men jag undrar en sak. Vad händer om jag får ett B på t.ex tyska NP, eller Svenska NP? (har A i båda ämnena), eller hur strängt är det? Om jag får B på läsa, skriva och lyssna?
    Tacksam för svar (:

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K!
    Det är läraren som sätter betygen, inte SYV- så vi har inte den kompetensen, men om man tänker logiskt så ligger NP i slutet av kursen och omfattar innehåll i Hela kursen, så det borde vara det viktigaste provet (om man tänker logiskt, alltså). Sedan är det också så att NP är "exakt samma svårighets nivå för alla elever i hela Sverige". Vad enskilda lärare ger för prov under kursernas gång kan vara olika: de proven kan vara för lätta eller för svåra, jämfört med de proven som andra lärare på andra skolor ger sina elever. NP mäter elevernas kunskaper på rätt nivå, så att säga. En kombination av de 2 "orsaker" (att NP ligger i slutet av kursen och omfattar hela kursens innehåll + att det är "samma för alla", svårighetsnivå, alltså) så borde betyget på kursen sättas enligt resultatet på NP. Dock säger skolverket att läraren får sätta andra betyg på kursen, behöver inte vara exakt samma betyg som eleven fick på NP. För övrigt säger skolverket att läraren gör sammanfattande bedömning av de kunskaper som eleven har den dagen då betyg sätts.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med NP och med dina studier i övrigt!