Kimia
    För att komma in på läkarlinjen,och vad är antagningspoängen,ungefär?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    om man tittar på den statistiken som finns, så är det konstant mycket höga poäng som krävs för att komma in på Läkarprogrammet på högskola/universitet.
    Exempel: i Göteborg - de som läser första året på Läkarutbildningen nu hade 1.8 på Högskoleprovet (max är 2.0)
    eller a) de som INTE kompletterade gymnasiebetyg, dvs hade uppnått behörighet inom gymnasiet (vilket man gör om man läser Naturvetenkapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap) - var tvungna att ha max antal merigpoäng och kunde ha max två B-betyg och alla andra A-betyg på alla gymnasiala kurser;
    b) de som kompletterade gymnasiebetyg - på komvux eller på naturvetenskapligt basår - var tvungna att ha alla A-betyg i alla gymnasiala kurser samt max antal meritpoäng.
    Det är ungefär så det ser ut - i princip måste man sikta på alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Det finns inget som tyder på att situationen förändras under de närmsta åren.
    Antagningspoängen är i gruppen utan komplettering - 22, 08 och i gruppen som kompletterade sina betyg - 22,5 /och det är absolut max som man kan uppnå/. Max på betyg är 20.0 och max Meritpoäng är 2.5. Summa absolut max Meritvärde är 22.5 och det är ungefär det som krävs för att få plats på läkarutbildningen.
    Mvh
    ANNA SYV