Danne
    Hej! Gått en termin på Receptarieprogrammet på Uppsala och det har gått rätt bra, jag har kollat runt lite på studentportalen men finner inget angående mina frågor:

    1) Läser studenterna fler än en kurs samtidigt på Apotekarprogrammet i Uppsala?

    2) Hur mycket svårare blir det jämfört med Receptarieprogrammet ifall jag skulle byta? Läser de samma som oss, men mer fördjupat? Det verkar inte som det, från kursuppläggningen på Apotekarprogrammet i Uppsala har vi vissa lika kurser, men inte majoriteten.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Danne,

    du skriver om att du kanske vill "byta" till Apotekarprogrammet - och jag undrar vad du menar med att "byta"?

    Om du menar börja om från början - söka på nytt till Apotekarprogrammet, kan du göra det och se om du kommer in. Sedan om du kommer in, kan du i så fall ansöka om "tillgodoräknande" av tidigare studier.

    Men om du menar att du vill hoppa in i en pågående apotekarutbildning - då måste det, för det första, finnas ledig plats, vilket jag är högst osäker på om det finns. Sedan blir det, om någon ledig palts uppstår, konkurrens om den platsen: jag vet att rätt många som vill byta (av olika anledningar - t.ex om man vill från Apotekarprogrammet på ett annat lärosäte flytta till en annan stad... dvs från samma program till samma program men i en annan stad...).

    Möjlighet till att "byta" är extremt begränsad, enligt de uppgifter vi har. Det är kanske inte ngt. realistiskt alternativ, över huvudet taget. Och i så fall spelar det inte någon roll om apotekarprogrammet är svårare eller inte, tyvärr.

    Du får hemskt gärna ta kontakt med utbildningsansvariga på Apotekarprogrammet och fråga om de har någon ledig plats.

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp...

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - lycka till!

    SYV

    • : Tack för svar! Menade att jag skulle börja/söka om på nytt!
    • Daniel : Sök till apotekarprogammet, vet ja. :) Det är först om du kommer in, som det blir aktuellt för dig att ta ställning till - om du vill byta eller stanna på din nuvarande utbildnig! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Danne, vi fick idag svar som jag hoppas besvarar dina frågor på ett bra sätt. Var god läs nedan:

    Hej!
    På Apotekarprogrammet går några kurser parallellt, du kan se i schemat i studentportalen på respektive kurssida.

    Apotekarprogrammet är upplagt på ett annat sätt och eftersom att programmet är helt nytt för denna termin, vet vi inte exakt hur mycket som kan tillgodoräknas från Receptarieprogrammet.

    Om du önskar byta program, ansök via antagning.se senast 15/10 inför vårterminen!

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare/Study Adviser

    Studentservice farmaci, medicin och vård
    Uppsala universitet