Y

    Jag går i tvåan på naturprogrammet på gymnasiet och jag behöver göra prövning i två ämnen för att höja dem betygen (jag har inte F men behöver bara höja betygen därför gör jag det efter studenten) och jag vill fixa det så fort som möjligt. Så jag under om jag hinner göra prövning efter studenten, innan höstterminen alltså när jag börjar på universitetet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tror tyvärr att svar på din fråga är Nej. Eleverna tar studenten under första eller andra veckan i juni eller tidigast under sista dagarna i maj. Och sista dagen för att komplettera med betyg brukar ligga i mitten på juni... Det brukar vara mycket ont om tid att ens hinna ladda upp sitt examensbevis på www.antagning.se för att hinna komplettera sin ansökan i tid.
    Det är dessutom mycket svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningen. Prövningen sker dessutom i minst 2 delar med cirka 2-3 veckor mellan skrivdelen och muntliga delen, och sedan brukar det ta ännu ett par-tre veckor innan man får betyget, och anmälan till prövningen kan krävas t.ex minst 4 veckor innan första delen, den skriftliga. Så, mellan det att man anmäler sig och får betyget brukar minst 2 månader gå, ibland längre tid.
    I vissa ämnen, t.ex fysik och kemi (där labbar ingår) så görs prövning i 3 delar: även labb-delen ingår... så det kan i så fall ta ännu längre tid.
    Det som är mer rimligt är att göra prövningar (eller försöka hitta var man kan anmäla sig, vilket är ofta ganska svårt) under höstterminen och försöka komplettera sin ansökan innan början på december, där sista kompletteringsdag brukar ligga, om man söker till högskola-universitet till vårterminen.