Emil

    Under det kommande året kommer jag studera ett tekniskt basår. Jag vill även studera engelska 7 för den extra meriten. Jag tänkte välja att plugga engelska 7 på vårterminen eftersom jag har färre kurser på basåret den terminen. Frågan är huruvida den extra meriten från engelska 7 kommer räknas med i ansökan för utbildningen som startar ht-2021 om jag studerar engelska 7 så sent?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    för att betyget ska räknas in inför ansökan till en svensk högskoleutbildning måste det vara synligt för personal på Antagning.se senast sista kompletteringsdagen, som inför höstterminen brukar ligga i mitten på juni. De exakta datumen ser man på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Du bör alltså se till att du kan ladda upp betyget i eng 7 senast sista kompletteringsdatum. Jag råder dig att försöka ha slut på kursen eng 7 helst i slutet av maj, ej senare. Ännu bättre om du har slut på kursen i mitten på maj.
    Man brukar kunna läsa eng 7 på komvux i långsam takt, på 25%, under 20 veckor. Så, om du börjar läsa kursen i början på januari, borde du hinna få betyget så att du kan komplettera din ansökan innan (eller senast) sista dag för komplettering.
    Mvh
    Julia