Linn
    Hej!
    Jag har precis kommit in på beteendevetenskapliga programmet på Högskolan i Kristianstad och är såklart glad för det.
    Jag valde mellan den utbildningen och socionomprogrammet men valde då alltså det förstnämnda.

    Grejen är bara att jag alltid varit väldigt sugen på att plugga till psykoterapeut och har nu fått kalla fötter och börjar ångra att jag inte valde socionom istället.

    Däremot tror jag att jag kommer tycka beteendevetenskapsutbildningen är roligare då den innehåller psykologi och kriminologi
    Men som sagt, den leder inte till att jag kan plugga vidare till psykoterapeut.

    Min fråga är då alltså, vilka vägar kan jag ta för att kunna plugga psykoterapeut?
    Läste på er sida något inlägg där ni skrev om utbildning som man får betala själv.
    Googlade och hittade en onlineutbildning på 1 år, kan denna leda till att jag sen kommer in på psykoterapeut?

    Eller skulle ni råda mig till att söka socionom igen och gå den vägen?

    Ska också tillägga att jag helst pluggar på distans då jag har två småbarn och behöver styra min pluggtid så mycket det går!

    Ledsen för snurrigt inlägg.

    Allt gott, Linn

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    kika gärna på svaren och kommentarerna i tråden https://www.fragasyv.se/fragor/hur-blir-man-psykoanalytiker/?q=psykoanalytiker

    Psykoanalytiker är inte exakt samma som psykoterapeut. Fundera på om du kan tänka dig satsa på att bli en psykoanalytiker i stället (där krävs ej någon legitimation, nämligen - i alla fall som det är nu, aug 2020). Psykoanalytiska föreningen har egna utbildningar. Ta gärna kontakt med den föreningen.

    Om yrket psykoterapeut - var god se framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Det är en lång väg till att kunna få ut legitimation som psykoterapeut. För att komma in på psykoterapeutprogrammet måste man bl a påvisa att man under utbildningstiden kommer i sin anställning ha psykoterapeutiska arbetsuppgifter och det är rätt svårt om man inte är läkare, psykolog eller socionom. För socionomer är det i första hand kuratorer inom hälso- och sjukvården som kan i sin anställning ha psykoterapeutiska arbetsuppgifter, alltså ser vägen ut så här (som jag förstår det, i alla fall): socionomexamen - söka sedan påbyggnadsutbildning för att kunna bli kurator inom hälso- och sjukvården (det är ännu ett års-studier, 60 hp, om man läser på heltid - kanske läser man på halvtid, då blir det 2 år), då har man läst 3,5 år på socionomprogrammet redan... få ut legitimation som Kurator inom hälso- och sjukvården /som sedan 1 juli 2019 är i Sverige legitimationsyrke) och söka jobb på ställen där man kan ha psykoterapeutiska arbetsuppgifter (en handledare måste finnas som "följer dig" och det kan inte garanteras att det går att hitta...). Psykoterapi (steg 1) utbildning krävs också inför antagning till psykoterapeutprogrammet men det blir ofta en "mindre bekymmer" jämfört med allt annat som också "måste till".
    ***
    Med grundutbildning till beteendevetare (utan socionomexamen) kan inte jag se att du inom din anställning ska kunna ha psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Det är där som "hunden ligger begraven", om vi säger så.
    Vilka förändringar som kanske sker i framtiden, vet vi inte. Situationen som jag beskriver i detta svar ser ut så idag.
    Du får gärna söka svar från antagningsgrupper på de lärosäten där psykoterapeutprogrammet ges.
    Vi har gjort det flera ggr och i detta svaret här har jag sammanfattat deras svar.

    • : Tack Mikael för ditt svar! Ska kika på länkarna!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!