GG
    Hej. Jag undrar hur och på vilka sätt man kan bli mäklare.
    Och om man vill plugga på distans, när kan man börja plugga och hur långt tid tar det?(kan man plugga till mäklare,på distans samtidigt som man går på gymnasiet?) kan man plugga på något annat på universitetet som till exempel arkitekt samtidigt som man pluggar till mäklare?
    Lite mer intresserad av fastighetsmäklare men skulle vilja veta mer om de andra mäklarna man kan bli.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T,

    Kika gärna på de olika "mäklaryrken":

    Aktiemäklare >>

    Fastighetsmäklare >>

    Utbildningsmäklare >>

    Kompetensmäklare >>

    Reklammäklare/marknadsförare >>

    De två översta yrken, se ovan, Aktiemäklare & Fastighetsmäklare, kräver i Sverige en avslutad Högskoleutbildning och det ställs ganska höga och specifika krav. Man kan inte läsa till aktiemäklare eller till fastighetsmäklare samtidigt som man läser på gymnasiet, därför att man måste bli behörig till högskola först och det blir man när man har fullständig gymnasiekompetens /examensbevis/

    De andra yrken är lite mer "luddiga", om man kan säga så... det är inte riktigt bestämt vad man behöver ha för utbildning. Det är arbetsgivaren som bestämmer. Men om man startar eget och blir sin egen arbetsgivare, då bestämmer man själv vad man behöver för utbildning. Men inte som aktiemäklare eller som fastighetsmäklare... här får man inte själv bestämma vad man ska ha för utbildning. Kika gärna på alla de yrkespresentationerna, länkar högre upp i mitt svar + på andra yrken på www.framtid.se - det finns tusentals olika yrkespresentationer på Framtid.se-sajten.

    Du frågar om man kan läsa till mäklare samtidigt som man läser till Arkitekt. Det är inte förbjudet, men det blir väldigt tufft. Det är både svårt att komma in på arkitekt-utbildningar och sedan mycket krävande att läsa på dem. Det är klappt så att man hinner och orkar med bara den utbildningen, säger många som läser på den...

    Angående distansstudier - så får man se när det blir dags att söka. Utbildningsutbud ändras hela tiden. Idag vet vi vad som finns att söka nu, inte om ett eller 2 år... Vad "distans" är - är också mycket olika. Det finns distans med obligatoriska träffar och t o m med obligatoriska skol-veckor, t.ex om man läser till studie- och yrkesvägledare "på distans" då behöver man vara i skolan på heltid var femte vecka - och däremellan har man uppgifter att göra på egen hand som motsvarar heltid.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    angående Distans - var god >>läs på den här sidan om vad som menas med "distans". :)

    Angående kostnader för studier så spelar det ingen roll om det är distans eller "bundet". Studier på komvux, på folkhögskolor och på högskola/universitet för de som är befriade från avgifter, t.ex om man är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd, så är studierna gratis, oavsett om det är på distans eller inte på distans.

    Inom yrkeshögskola >> är de flesta utbildningar gratis men det finns också en mindre del YH-utbildningar som tar ut Studieavgifter. De studier kan vara på distans eller "vanliga", bundna till skolan. Exempel på Yrkeshögskoleutbildningar som tar ut studerandeavgifter:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent

    https://www.yhguiden.se/utbildning/stockholms-tillskaerarakademi/moensterkonstruktoer

    https://www.yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/futuregames-2d-graphics

    Angående om man "måste jobba åt någon" - så förstod jag tyvärr inte frågan. Du får gärna förklara mer. Menar du att man måste jobba samtidigt som man läser på distans? eller menar du att man måste vara anställd efter studier och inte kan starta eget och bli en egenföretagare/entreprenör >>? :) eller menar du ännu något annat?

    Med "fei" - menar du Företagsekonomiska institutet>> ?

    Om du med "fei" menar Företagsekonomiska institutet, då finns det mycket information på deras hemsida - www.fei.se

    Du kan också ta direktkontakt med personal som just jobbar på FEI - här är en sida med kontaktuppgifter till deras personal - www.fei.se/kontakt
    De som vet mest om utbildningar just på FEI är ju personal som jobbar på den skola. :)

    • GG : Tack för hjälpen,
    • GG : hur är det med distans nu? kostar det?Hur lång är den? kommer det påverka hur man får jobb? Måste man jobba åt någon?
    • Anna : Jag har utökat mitt tidigare svar till dig. Läs gärna det utökade svaret. :)
    • GG : Jag menade om man måste jobba åt någon, till exempel på ett företag eller om man kan jobba själv och vad skillnaden blir då. Jag tror man kan plugga till mäklare på fei (har inte läst så mycket) finns det mer du vet om fei? på deras hemsda stog det avgift 270 000 kr.
    • GG : hur är det med till exempel 120hp på distans, man är ju inte i skolan
    • Anna : 120 hp är det 120 Högskolepoäng = heltidsstudier i två år, fyra terminer. Att man inte är i skolan när man läser på distans kan stämma helt eller delvis. Det beror på om det är "distans med obligatoriska träffar" eller "distans utan obligatoriska träffar". Har du möjlighet att betala avgift på 270 000 kr.?
    Läs alla kommentarer