Faniel
    Jag gick ut gymnasiet 2016 men tyvärr så fick jag inte examen på grund av att jag fick ett F på mitt gymnasiearbete. Jag gick bygg och anläggning med inrikting måleri. Hur och vart kan jag göra om det så att jag kan få godkänt och examen från gymnasiet. Tack på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Faniel,

    du vänder dit till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kommer ju att sikta på att få examensbevis från komvux (då du missade få examensbevis från gymnasiet).

    Eftersom du vill ha examensbevis från Komvux - då får komvux hänvisa dig till var du kan läsa kursen eller göra prövning i den.

    Du kan givetvis fråga på din gamla gymnasieskola - om de kan tänka sig hjälpa dig på något sätt. De på din gamla gymnasieskola är inte skyldiga hjälpa dig, men kan kanske göra det. Det skadar i alla fall inte att fråga.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hej igen,

    nu har jag pratat med en sakkunnig från Skolverket som säger att i den situationen som du beskriver, så finns det två huvudalternativ för dig:

    - din gamla gymnasieskola ger dig möjlighet att göra prövning i Gymnasiearbete och du tar sedan ut Examensbevis från gymnasieskolan;

    - du vänder dig till komvux och om komvux i din kommun inte kan erbjuda läsa eller göra prövning i GA Måleri, då måste komvux hitta var du kan läsa eller göra prövning i den kursen (troligtvis på komvux i en annan kommun). Och när du får E betyg i GA, tar du examensbevis från komvux.

    Skillnaden mellan examensbevis från komvux och från gymnasieskola är BETYGET I IDROTT OCH HÄLSA 1. Det betyget måste ingå i Examensbevis från gymnasiet. Samma betyg får inte ingå i examensbevis från komvux.

    Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 då är det fördelaktigt för dig att ta ut examen från gymnasieskolan; om du däremot har lågt btetyg i Idrott och hälsa 1 - då "vinner" du på att ta examensbevis från komvux.

    Sedan är det också så att om du helst vill LÄSA KURSEN och inte göra prövning i den - då vänder du dig till komvux.