Anonym frågeställare

    Hej Jag har precis ansökt till yrkeshögskolan. Jag ser att utbildningsanordnare har räknat ihop mina snittbetyg till 10. Jag undrar vad detta motsvarar? Är det av 20 poäng ? Jag ansökte med kandidat (då jag inte har fullständig gymnasieexamen) och några fristående kurser i matte, svenska och engelska. Jag hade rätt dåliga betyg i denna kurser pga personliga skäl. Jag undrar om jag kan höja mina betyg? Oh jag undrar om det finns en chans att man ändå kommer in på utbildningen med låga betyg med tanke på konkurrensen ?

    • Milla : Vilken yrkeshögskoleutbildning sökte du till?
    • Anonym frågeställare :

      Redovisningsekonom, jag har mycket bra betyg från min kandidat men inte gymnasie.

    • Milla : Det finns många olika yrkeshögskoleutbildningar som utbildar redovisningsekonomer - hos olika skolor och i olika städer. Den information du ger i din kommentar ger mig inte möjlighet att identifiera exakt vilken utbildning du har sökt (på vilken skola och ort) och därför kan jag inte få fram urvalskriterier som gäller för den utbildningen. Du får själv se om du hittar hur urvalsprocessen ser ut vid antagning till just "din" utbildning. Läs också mitt svar, nedan.
    • Anonym frågeställare : Skulle verkligen uppskatta din hjälp. Jag ansökte till Stockholms school of business och näringslivsakademin. Jag vet inte om jag behöver läsa upp hela min gymnasie eller bara de delar som är viktiga flr att komma in på utbildningen.
    • Milla : Inom vilket område har du kandidat?
    • Milla : Är det kandidatexamen från ett svenskt lärosäte eller från utlandet?
    • Anonym frågeställare :

      Det är från utlandet och inom företagsekonomi, de har annorlunda antagningskrav

    • Milla : Läs gärna även mitt UTÖKADE svar, nedan.
    • Anonym frågeställare : Ok tack så mycket för din hjälp och tid
    • Milla :

      Att du har högre studier inom just Företagsekonomi är jättebra, därför att det är utbildning inom rätt område! I utlandet läste du dock inte med undervisningsspråk svenska, eller hur? I Sverige är det viktigt att ha goda kunskaper i svenska språket och speciellt om man ska utbilda sig till KOMMUNIKATIV redovisningsekonom; man bör kunna både tala och skriva på svenska mycket-mycket bra och detta både för att klara utbildningen och för att sedan få jobb och även lyckas prestera bra på arbetsplatsen. Jag hoppas du kommer in men kan inte lova någonting. Gör ditt bästa på urvalsprovet/intervjun och vi håller tummarna! I västa fall får du fundera vad du vill göra om du inte kommer in... det kommer finnas flera chanser i framtiden. Du är ganska ung och har gott om tid för att göra många försök på utbildningsområdet och du kan även försöka få jobb på de utbildningar du redan har. T.ex behöver inte löneadministratör ha mer utbildning (i alla fall inte nödvändigtvis) än "allmän gymnasiekompetens". Kika gärna på yrkespresentationen "löneadministratör" på www.framtid.se
      Om du får jobb inom "ekonomi på ngt sätt" t.ex som löneadministratör och jobbar i några år, då har du relevant arbetslivserfarenhet inför ansökningar till utbildningar inom ekonomi/lönehantering inom yrkeshögskola ... det är ett förslag jag har. Det finns säker många fler vägar att gå!

    • Anonym frågeställare :

      Jag har inga problem med att förstå språket. Min bror lämnade som 10 åring och pluggar nu sista året på optiker programmet på Karolinska. Jag har bara haft svårt att komma in på arbetsmarknaden då arbetsgivare inte "litar" på någon som inte har svensk utbildning eller erfarenhet inom området. De föredrar någon som redan har dan har de kunskaperna eller erfarenhet. Sen så tycker jag också att man lär sig. Jag känner folk som har nästa bakgrund som mig och jobbar inom området. Ingen är född kunnig.

    • Milla : Håller med dig! Hoppas du kommer in på utbildningen! Jag tror säkert att du både kan klara utbildningen och bli en duktig medarbetare men när det är konkurrens, så kan det finnas flera som också är duktiga (många gånger är det svårt att bedöma exakt vem som är lite duktigare än någon annan). Om det finns 15 sökande till varje studieplats och 10 st. till varje plats är tillräckligt duktiga och skulle kunna prestera bra, vad ska man göra? Man kan ju inte anta 10 st. på en utbildningsplats ju, tyvärr... :( Som sagt, jag hoppas innerligt att du kommer in! Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går! Lycka till!
    • Anonym frågeställare : Tack så mycket !
    • Milla : Kan ge dig ett tips! se om Arbetsförmedlingen kan ge dig möjlighet till den så kallade "arbetspraktiken". Min erfarenhet är att redan efter en månad på en sådan praktik kan man få anställning; känner flera fall då folk varit arbetslösa länge men redan efter 4-5 veckor på en arbetsplats där de varit praktikanter (alltså arbetsgivare slapp betala lönen) så fick de erbjudande om heltidsanställning. Det gäller att få en chans att visa upp sig i "action", så att säga, på en arbetsplats vid utförande av arbetsuppgifterna... det är skillnad mot att endast träffa arbetsgivare på en anställningsintervju. För det första så är det inte så lätt att få en chans att komma på anställningsintervju ens... och sedan är man jättenervös under intervjun... men om man är på en arbetsplats under flera veckor och gör ett bra jobb, då kan man förhoppningsvis få anställning. Så, fråga gärna på Arbetsförmedlingen om du kan gå på praktik (hitta helst själv vilken arbetsgivare du vill vara praktikant hos, för att det är ju du som senare vill jobba där).
    • Anonym frågeställare : Ska söka tack så mycket för tipset och uppmuntran!
    • Milla : JAG ÄR GLAD OM MINA SVAR OCH TIPS BLIR TILL HJÄLP!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskoleutbildningar kan göra egna bedömningar om vem som är behörig och på vilket sätt prioritering av sökande sker kan vara olika från en yrkeshögskoleutbildning till en annan.
    Du skriver om att dina betyg blev bedömda till "tio"... Om en person söker till högskola-universitet och får meritvärde = 10, då kunde jag ge ett exakt svar: hen har E i alla kurser i sitt examensbevis, ej högre betyg och hen har inte heller några meritpoäng. Om du i ditt examensbevis har alla betygen E (ej några högre betyg) då förstår jag att du fick betygssnitt på 10, men om du har högre betyg och ändå fick 10, då vet jag inte hur antagningen till just "din" yrkeshögskoleutbildning fick fram den siffran.
    Inom antagningsprocessen till yrkeshögskola kan tester/arbetsprov/intervjuer ingå. Man kan få lov att skicka in inspelad personlig presentation eller få uppmaning att skriva ett personligt brev med motiveringen om varför man söker till just den här specifika utbildningen. I vissa fall bortser man mer eller mindre helt från betygen men i vissa andra fall kan betygen spela ganska stor roll - beror, som sagt, hur antagningsprocessen till just "den här" yrkeshögskoleutbildning går till.
    Jag vet inte vilken YH-utbildning du sökte till och det finns jättemånga olika (tusentals) yrkeshögskoleutbildningar. Jag kan därför inte ge något svar om varför bedömningen gjordes att dina betyg motsvarar 10.
    Se om du på utbildningens egen webbplats /hemsida/ hittar information om hur antagningsprocessen är utformad. Om du inte hittar den informationen, kan du antingen kontakta de utbildningsansvariga och fråga om det eller skicka snabblänk till utbildningsbeskrivningen till mig här i forumet, så ska jag se om jag kan hitta relevant information som blir, förhoppningsvis, till hjälp för dig.
    Du fråga om hur du kan höja ditt snittbetyg. För att höja snittbetyget måste man höja betyg i de kurserna som räknas in i snittbetyget. Du, som inte är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige. Om du bland betygen har någon kurs som är betygsatt med F kan du söka läsa den kursen på komvux. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    jag har nu pratat med utbildningsansvarig för utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom och fick följande uppgifter: utbildningen brukar ha cirka 15 sökande till varje utbildningsplats. Det är en populär utbildning och därför ganska svår att komma in på. Om du sökte till den utbildningen får du tid för att genomföra "urvalsprov" i form av en intervju. Syftet med intervjun är att bedöma om hen som sökte har förutsättningar att klara av utbildningen. Under intervjun får du gärna påtala att du har kandidatexamen "i bagaget".
    Nu hoppas vi att du kommer in men i annat fall kan du försöka höja dina chanser att komma in nästa gång genom att t.ex göra prövningar i några gymnasiala kurser. Får du högre betyg än du hade innan, gäller det nya betyget. Skulle du få lägre betyg, då gäller det gamla betyget (regeln är den att i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget).
    Du får också gärna kika på flera utbildningar - både inom yrkeshögskola och inom andra skolformer. ang.olika skolformer se -framtid.se/studier