Linnea

    Hej! jag börjar gymnasiet efter sommaren och jag har många gånger bytt skola och känner att jag inte mår bra av att gå i en vanlig skola och tror det skulle vara bättre för mig om jag istället går på korrespondensgymnasiet online. Jag bor dock i Kungälv nära Göteborg och såg att man ibland måste åka till Torsås och ha vissa lektioner. För mig skulle det ta ungefär 4 till 5 timmar och jag vill därför veta ungefär hur många gånger per termin/ år man åker till den vanliga skolan?

    • Julia :

      Vi fick idag svar från Korrespondensgymnasiet, som lyder: "Hej! På vår hemsida under rubriken "Om oss" finns följande text: I de naturvetenskapliga kurserna Naturkunskap 2, Biologi 1 och 2, Fysik 1 och 2 samt Kemi 1 och 2 ingår laborationer som genomförs på skolan i Söderåkra under en halvdag per kurs. I övrigt krävs ingen fysisk närvaro på skolan under studietiden. Vänligen".
      Min kommentar till skolans svar:
      jag tolkar skolans svar som så att i fall du läser ett program där de natur.vet.kurserna inte ingår, då krävs ingen fysisk närvaro alls.

    • SYV-besökare :

      Hej! Det är bara eleverna som går Naturvetenskapligt program som behöver komma till Korrespondensgymnasiet i Torsås, för att göra laborationer. Det går då oftast att göra labbar i två olika ämnen på samma dag eller dagarna efter varandra. Korrespondensgymnasiet har ju elever från hela Sverige som går på skolan, det ska vara så smidigt som möjligt när de behöver komma till skolan. Det finns vandrarhem i byn bredvid, Kalmar som ligger ca 4o min bort har många hotell. Tvärs över gatan från skolan ligger ett hostell. Så det finns många möjligheter. Ekonomisk ersättning för resan kan sökas från hemkommunen, alla kommuner beviljar inte men de flesta gör det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    jag tror antal obligatoriska träffar beror även på Vilket program och vilken Inriktning på programmet som man läser ("Korr" >> erbjuder ju flera olika program) och även kan bero på vilka valbara kurser man läser, jag föreslår att du börjar med att läsa om upplägget på Korrespondensgymnasiets hemsida.
    Jag vet också (av det som tidigare elever på den skolan berättade) att man kunde komma överens med skolan att ersätta "obligatoriska träffar" med deltagande via webb-kamera. Dock kan man behöva åka till skolan "någon gång" (exempelvis vid misstanke om fusk - att ngn annan gör elevens uppgifter i  stället för eleven - kan skolan kalla in eleven och testa elevens kunskaper på plats, på skolan).
    Vi på Fråga SYV kan, alltså, inte svara på frågan om hur ofta just du skulle behöva åka till den skolan; för att svaret beror på flera olika saker: skolan kan revidera/ändra sitt upplägg; sedan beror det på vilket program-inriktning du kommer in på; du kan också, troligtvis, be om att få utebli från en "obligatorisk träff" och ersätta det med webb-deltagande i real-tid (du motiverar det i så fall med att det är långt och dyrt att åka till skolan).

    Tips!
    Sök FLERA OLIKA ALTERNATIV TILL GYMNASIET. Det finns ju inga garantier att komma in på Korr-online, t.ex: många söker och för att vinna i konkurrensen om plats måste man ha fler betygspoäng (alltså högre betyg i sitt slutbetyg från grundskolan); sedan kan ju t.ex just den utbildning du söker på Korr läggas ner (ej erbjudas - av ngn anledning), så sök många olika alternativ; om du bestämmer dig att du i första hand vill läsa på distans, sök flera olika utbildningar på Korr, men sök även till "vanliga gymnasieskolor" som lägre prioriterade alternativen. Du prövas i första hand till ditt första /högsta/ alternativ och om du kommer in, prövas du inte till de andra alternativen... så, det är ofarligt att lägga fler alternativ i sin gymnasieansökan. Givetvis ska du inte söka ngn utbildning som du absolut inte kan tänka dig att gå.

    Ett kreativt förslag:
    om du kommer in på "korr-on-line" fråga din kommun i så fall om du i stället för åk-kortet som gymnasieeleverna brukar ha rätt till kan få "resebidrag" för resor till Korr i Torsås.

    Du skriver om att du bor i Kungälv och den närmsta gymnasieskola för dig är kanske Mimers Hus Gymnasium - men även gymnasieskolorna i Göteborg ligger troligtvis inom pendlingsavstånd för dig (i alla fall en del av Göteborgs gymnasieskolor). Kika gärna på "vanliga" gymnasieskolorna också, även om du i första hand vill läsa på Korr-on-line (distansgymnasiet).

    ang. Korrespondensgymnasiet
    utbud av utbildningar på "korr" är ganska begränsad, t.ex erbjuds inga yrkesprogram; inom de högskoleförberedande erbjuds inte alla alternativ som, annars, finns inom det svenska gymnasieväsentet. HU/Språk & SA/Medier - erbjuds inte på "korr-on-line".