Emir
    Jag hade tänkt göra prövningar i Fysik 2 och Svenska som andra språk 3 för att komplettera inför universitetsstudier. Finns det någon webbsida där man kan hitta tidigare prövningspapper eller är det nationella prov jag borde kolla på?

    Vidare, är det fasta datum för prövning eller går det att göra när som helst?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!
    Allmänt om Prövningar kan du läsa info på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Det är fasta datum för Prövningar - du kan dock välja till vilket av dem fasta datumen som du vill anmäla dig. Om du vill göra prövningar på din gymnasieskola, vänd dig till skolan för info om när de kommer att erbjuda möjlighet att göra prövningar.

    Om du vill göra prövningar på Komvux eller Prövningsenheten i din "hemkommun" - läs på Kommunens hemsida. Vilken kommun är du skriven (folkbokförd)? Jag kan hjälpa dig leta info på kommunens hemsida - om du vill, men då måste jag vet vilken kommun det är.

    Om vad man måste kunna inför prövningen: i vissa kommuner får man träffa handledare (en behörig lärare) - för en inledande genomgång inför självstudier som avslutas med prövning - och då berättar handledaren vad som ingår i prövningen.

    Man kan få uppgifter som liknar de tidigare nationella proven eller andra lika svåra uppgifter. Prövning i språk brukar bestå av 2 delar: vid 2 olika datum - skriftlig och muntlig del.
    Prövning i Fysik brukar bestå av 3 delar: skriftlig, muntlig och laborationen.

    Önskar dig lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Här http://www.jarfalla.se/barn--utbildning/vuxenutbildning/betyg-och-provning-i-kurs.html finns det info om vad som gäller för prövningar i Järfälla.
    Enligt info mitt på sidan där (länk ovan) så anmäler du dig direkt till en av skolorna. Info och kontaktuppgifter till de skolorna (utbildningsanordnare) finns här http://www.jarfalla.se/barn--utbildning/vuxenutbildning/skolor.html

    Se på skolornas hemsidor & välj den skola som passar dig bäst: avstånd hemifrån, datum för prövning som de kan erbjuda mm.

    Lycka till!
    ANNA