Therese
    Hej! Jag läste i gymnasiet med IG-MVG systemet till 2012 och läste sen upp några betyg på komvux med F-A systemet.

    Det har kommit till min uppmärksamhet att jag måste omvandla mina gymnasiebetyg till det nya på något sätt, vart vänder jag mig för att få detta gjort?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,

    det är till komvux i din kommun, dvs den kommunen där du är skriven/folkbokförd, som du vänder dig. Många komvux har drop-in tider när man kan komma utan att ha bokat tid på förhand. Men det kan vara bättre att boka tid hos Syv. Kontakta komvux i din kommun.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar, ska kontakta syv i min kommun! Jag behöver inte läsa om kurser eller något hoppas jag? De bara skriver om betygen liksom?
    • Anna : Det beror på vilka betyg du har. Se om du kan gå till komvux och prata med dem även utan att boka tid. Det är olika i olika kommuner ang. öppettider. Lycka tilI!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har fått ett Slutbetyg ich inte ngt annat typ av utbildningsdokument, då skickar du in (laddar upp) både Slutbetyget och de andra betyg. I självaste slutbetyget kommer inget att ändras men det är de högre betyg som räknas in, om du har fått högre betyg i samma eller i motsvarande kurser (motsvarande de kurser som ingår i ditt slutbetyg).

    Varför det är bra att träffa SYV på komvux och visa upp dina betyg? För att hen kan kontrollera om du är behörig och hjälpa dig att räkna ut ditt meritvärde.

    om det skulle visa sig att någon kurs fattas, kan du ansöka om att få läsa den kursen eller göra prövning i den...

    Studie- och yrkesvägledare