Sofia

    Hej! Jag har en fundering angående antagningsgränsen för våren2021 i BII. Jag vet att ni inte riktigt kan ge ett säkert svar på detta, men hur tror ni det kommer påverkas i BII eftersom det typ var omöjligt att skriva prövning? Jag är mest inne på att söka till juristprogrammet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du har rätt, ingen kan veta hur antagningsgränsen kommer hamna i framtiden. Det var och fortfarande är svårt att hitta var man kan göra prövningar, men i BII urvalet prövas även de som läste kurser på komvux, t.ex de som inte var behöriga utan komplettering. Exempel: en elev med examensbevis från Teknikprogrammet, där hen inte läste tillräckligt inom ämnet Historia. I TE ingår endast en liten kurs His 1a1. Eleven läste på komvux His 1a2 för att bli behörig till juristprogrammet. Hen kommer prövas i BII. Hen behövde inte söka var man söka göra prövningar.