Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Catarina,

    om du redan nu, innan du läser upp F i matte 3 är behörig till den högskoleutbildning du vill söka till, då prövas du sedan både i BI och i BII.
    Men om du vill söka till fastighetsmäklar- eller ekonomiprogrammen på högskolan, där matte 3 krävs för Särskild behörighet, då prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Meritpoäng för matte 3
    Max i meritp. är 2,5. Så, om du redan genom eng 7 och moderna språk 3 och 4 och så matte 2 kan också ge meritp., om din högskoleutb. ej kräver matte 2 redan Har max i merit, då kan du inte få mer. Men om du idag inte har max i merit, då ger godkänt betyg i matte 3 + 0.5 i merit, men betyget i matte 3 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal.

    Exempel: en elev har alla A betyg men inga meritpoäng, hen har då jämförelsetal på 20.0 och så läser den eleven matte 3 efter gymnasiet och får E betyg. Då räknas meritvärde så här: först räknas betyget i matte 3 in i Jmf-tal och det blir en sänkning (det nya jämförelsetalet blir 19.6) men så läggs sedan meritpoängen (en halv) så det nya meritvärde blir 20.1 - det är ett extremt exempel när det blir den minsta möjliga höjningen. Höjning blir det, men den kan bli mindre är + 0.5 totalt.