Amanda

    Hej. Jag har läst Samhäll-beteende programmet på gymnasiet och tog studenten nu 2020. Jag har 15,98 i merit och fick godkänt i alla kurser. Nu ska jag läsa till undersköterska på VUX då jag arbetar på ett äldreboende och har tänkt göra ett tag framöver och vill utbilda mig för bättre lön och villkor. Mitt mål längre fram är att söka till sjuksköterska men jag har för lågt meritvärde. Det jag undrar är hur mitt meritvärde förändras när jag läser ytligare ett gymnasieprogram (vård-programmet) vägs mina bästa betyg från båda programmet ihop och bildar ett högre meritvärde eller kommer det ändå vara 15,98 och mina studier till undersköterska inte kunna höja mitt meritvärde?

    • SYV-besökare :

      Är du redan antagen till utbildning på VUX? Det är nämligen rätt ovanligt att kunna få plats på en yrkesutbildning på gymnasial nivå när man redan har examen från gymnasiet. Inte förbjudet, men ovanligt. Komvux brukar anse att de inte har råd att ge ännu en till gymnasial utbildning när man redan har gymnasiekompetens. Om du inte kommer in på undersköterska-utb., så är den fråga du ställer nu en "icke-fråga" då det inte blir aktuellt att ta ut ännu ett examensbevis.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, du frågar om påverkan på meritpoängen. Meritpoängen är inte beroende av vilken examen eller examina du har eller får, utan det är för engelska 7, moderna språk 3och4 och för högre mattekurser som du får meritpoäng. Läs gärna på gymnasieguiden.se/merit