Ida
    Hej
    Jag läser samhällsprogrammet år 2 med inriktning beteende. Jag riskerar nu att få F i matte 2B och i spanska steg 4. Hur påverkar detta min framtid gällande behörighet till universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida!

    Tråkigt att läsa att du riskerar få F i två kurser. Det som är "bra" i detta är att om det är bara två 100 poängskurser, då klarar du kraven för gymnasieexamen och med det kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och även på http://www.fragasyv.se/info/om-att-soka-utbildning-pa-eftergymnasial-niva

    Du blir givetvis inte behörig till de utbildningar som kräver Matte 2, men de som inte har ngt. särskild krav på matte - blir du ju behörig till. Ang. spanska steg 4 - så är inte Moderna språk4 behörighetsgivande till någon högskoleutbildning. Synd att du förlorar 1.0 i Merit som du skulle ha fått i fall du hade minst E i den. Om Meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    För övrigt, så får du inte ha fler F än i 250 gymnasiepoäng. Det är få kurser som är på 50 poäng vilket i praktiken innebär att du klarar dig i fall du inte får flera F än bara de två som du skriver om nu.

    Undrar om du känner till www.mattecentrum.se som gratis hjälper till med mattestudier?
    Det kan jag varmt rekommendera!

    Önskar dig allt väl! Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Hör av dig i fall du tror vi på Fråga SYV kan hjälpa dig med någonting.

    Milla
    Studie- och yrkesvägledare