Deems
    Hej, just nu söker jag till vissa kurser via antagningen.se. Av dessa har antagninstatistiken för en kurs varit mellan 20,5 och 21 i merit utan kompletering.

    Själv har jag 20,89 i merit (utan kompletering) från gymnasieexamen och vill därmed helst inte minska i merit.

    För en annan kurs har jag gjort en prövning av kursen matematik 3b för att kunna bli behörig till denna andra kursen. Ifall jag nu laddar upp betyget i mattematik 3b (D) kommer detta att ändra min merit för ansökningen till den andra kursen som jag även söker till, alltså där det krävs mellan 20,5 och 21 i merit och är grundläggande behörighet? Eller kommer denna merit vara oförandrad och kommer kursen enbart påverka där det krävs matematik 3b för att bli behörig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kommer inte finna dig i en sämre situation än innan du laddar upp betyget i matte 3b! Dina chanser kommer antingen att öka eller inte förändras, över huvudet taget.
    1). Till den "andra" utbildningen där matte 3 krävs kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen för att du utan komplettering med matte 3 är obehörig. Och ditt meritvärde kopplat till ansökan till just det alternativet kommer bli lägre, men du måste inkomma med matte 3-betyget för annars har du ingen chans att komma in.
    2). Hur det blir med meritvärde kopplat till det "första" alternativet, nämligen en kurs som kräver endast grundläggande behörighet kan vara lite olika. Saken är den att matte 3 kan ge Merit/Extrapoäng. Jag vet inte om du redan har max (2.5) meritpoäng även utan matte 3 - det kan du ju ha eller så har du färre än 2.5 meritpoäng. Man måste veta hur många meritpoäng du har innan du laddar upp betyget i matte 3 för att ge ett bättre svar på din fråga men en sak kan jag säga definitivt - att din situation kommer inte att försämras för att ditt meritvärde kommer inte att bli lägre (antingen blir det opåverkat eller så höjs det). Du får exempelvis 0,5 meritpoäng för matte 2 i fall du ej redan har max genom t.ex engelska 7 och moderna språk 3 och 4. I fall du inte redan har max meritpoäng kommer du, som sagt få + 0.5 för matte 3 men endast till det alternativet som ej kräver matte 3 för särskild behörighet och i så fall kommer ditt meritvärde gå upp (kanske lite men ändå upp).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Deems :

      Hej, tack så mycket för ditt svar!

      Jag har redan full merit alltså 2,5. Läste franska 3 och 4 samt engelska 7 på gymnasiet. Betyget D är sedan likvärdig mitt lägsta betyg från gymnasiet vilket är franska 4.

    • Milla : Om du redan har max antal meritpoäng (genom eng7 och moderna språk 3 och 4) då kan du inte få fler meritpoäng och D-betyget i matte 3b kommer in påverka ditt meritvärde till det alternativet som inte kräver matte 3 för särskild behörighet.
    • Deems :

      Okej, vad bra. Så ifall jag förstår rätt så kommer ansöken till den första kursen vara oförändrad? Hamnar man i två olika urvalsgrupper i sånna fall allstå BI och BII där det i BI blir oförändrar alltså merit som jag har haft från gymnasiet och BII med matematik?

    • Milla : Du kommer till kursen (som endast kräver grundläggande behörighet) prövas i BI med det meritvärde du har på de betyg som finns i ditt gymnasieexamen. ... Till det andra alternativet kommer du prövas endast i BII och med det meritvärde som inkluderar även betyget i matte 3, eftersom du utan det betyget skulle vara obehörig till det alternativet.
    Läs alla kommentarer