Mikael SYV på FrågaSYV

    Matte3 är den nya kursen som du får läsa, det går inte längre läsa matte C.

    Du är inte behörig utan det betyget och med det betyget prövas du i BII dvs i kompletterings gruppen.

    Skulle du senare söka till en annan utbildning där matte 3 inte krävs, prövas du utan det betyget i BI gruppen och med det betyget i BII gruppen.

    Om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet, prövas du dessutom i HP gruppen.

    Antagningsgräns i BII gruppen är ofta högre dvs det är svårare att komma in men om du utan komplettering inte är behörig, har du inget val. Som obehörig kan du inte bli antagen till högskola.