Ellinor
    Hej!

    Jag ska läsa matte 3b på komvux för att få behörighet till en utbildning. Jag förstår att det kommer påverka mitt meritvärde och att jag hamnar i kategori BII när jag ska söka till den utbildningen sen. Men hur påverkar det mig om jag skulle söka till något annat där matte 3b inte behövs? Kommer mitt gamla meritvärde gälla då samt att jag hamnar i BI eller kommer jag hamna i BI fast med mitt nya meritvärde eller kommer jag ligga kvar i BII med mitt nya meritvärde? Eller hamnar jag kanske i någon annan kategori?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    om du läser matte 3b och får godkänt betyg, men sedan söker högskoleutbildning som inte kräver matte 3, då prövas du i BI, direktgruppen med det "gamla" meritvärde
    men samtidigt kan prövas i BII om du genom matte 3 höjer ditt meritvärde. Matte 3 ger nämligen meritpoäng. Men om du kanske redan har max meritpoäng, genom t.ex eng 7 och moderna språk 3 och 4, och kan ej få fler...? I så fall kommer betyget i matte 3 räknas in endast om det betyget blir högre än snittet (jämförelsetal) som du hade sedan innan, men ej i annat fall.
    Alltså, till utb., som ej kräver matte 3 kommer du fortfarande prövas i BI, direktgruppen, med det ursprungliga meritvärde.
    Du kan även prövas i BII också, samtidigt, men det Högre meritvärde (om du genom matte 3 höjer ditt meritvärde).
    I vilket fall vinner du på att ha så högt betyg i matte 3 som möjligt.