Jenny

    Hej, Min son går i 5an och skall nu välja modernt språk . Han vill välja Kinesiska. Jag är lite orolig för detta val då jag vet att detta språk inte finns tillgängligt på alla gymnasieskolor. Vad kommer nackdelarna vara om han har ett modernt språk med sig från högstadiet som inte finns på en skola som han vill välja? Kommer han endast att kunna välja vissa skolor eller linjer på gymnasiet? Kommer det att kunna påverka vad han kan läsa på universitetet och i så fall hur?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    jag förstår din oro. Det kan bli en nackdel för din son längre fram, om han vill komma in på en populär högskoleutbildning där hård konkurrens råder och därför är mer eller mindre nödvändigt att ha mycket högt meritvärde (annars kommer man inte in). Jag menar så här: godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1.5 merit/extrapoäng (av totalt 22.5 som är högsta möjliga meritvärde).

    Gymnasieskolorna (på de program där moderna språk är obligatoriska att läsa) är skyldiga att erbjuda fortsättningskurserna, från moderna språk 3, endast i franska, tyska och spanska. Andra moderna språk kan erbjudas "i mån av möjlighet": om lärare finns och om tillräckligt många elever väljer samma kurs.
    Vilka gymnasieskolor som från hösten 2027, när din son förväntas påbörja gymnasiet, kommer erbjuda kinesiska, går inte att säga nu. Det får man se då, när det blir dags.
    Din son ska kunna, oavsett om han på grundskolan läser kinesiska, eller inte läser något modernt språk alls, välja vilket program och vilken gymnasieskola som helst (om han i övrigt blir behörig) men i så fall om han kommer in på ett program där kurserna i ämnet Moderna språk är obligatoriska, får han då läsa från nybörjarnivån, alltså Tyska1, Spanska 1 eller Franska 1 och då är det inte omöjligt att kunna i år2 på gymnasiet läsa moderna språk 2 och i år3 - läsa moderna språk 3, men han hinner, hur som helst, inte läsa moderna språk 4 och "förlorar" i så fall 1.0 meritpoäng.
    Dock är det inte omöjligt att nå max antal meritpoäng, 2.5, även utan moderna språk. I så fall gör man det med Engelska 7 och högre kurser i matematik.
    Att ha meritpoäng är inte obligatoriskt, utan helt frivilligt, men utan meritpoäng kan man högst uppnå meritvärde på 20.0 och tittar man på de mest populära svenska universitetsutbildningar som t.ex läkar-, tandläkar-, veterinär-, psykolog-, juristprogrammen och arkitektutbildningen så brukar antagningsgränserna ligga på över 20.0. Det betyder att de utan meritpoäng kommer med stor sannolikhet inte komma in.

    Men, man kan komma in i HP-urvalet även med lägre betyg. Detta om man får högt resultat på högskoleprovet.

    Nu låter det som om jag vill avråda från att välja kinesiska och råder att välja tyska, franska eller spanska... men jag vill också påtala fördelar i att kunna ett "ovanligt" språk. Det är många som kan de "vanliga" i Sverige moderna språk och få som kan de ovanliga språken, så det finns många fördelar i att kunna det som få kan. Dock, kan man, formellt sett, förlora en fördel, när man söker till universitetet. Och jag tänker också på följande: säg att din son läser kinesiska från årskurs 6 till 9 i grundskolan men sedan inte kommer in på en gymnasieskola som kan erbjuda kinesiska och vi "glömmer" meritpoängen ett tag, utan tänker på kunskaperna i kinesiska - hur ska han upprätthålla de kunskaper han redan har om man inte läser vidare i det språket? Språk som inte används, glöms bort, tyvärr. Det gäller i så fall hitta möjlighet att läsa kinesiska utanför gymnasieskolan. Det borde på något sätt gå att fixa, t.ex genom studier på ett studieförbund
    Det blev ett långt svar. Hoppas det blir till hjälp!
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/språkyrken
    gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet
    gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jenny : FANTASTISKT SVAR!!! Tusen tack för det. Nu vet jag vad som gäller. Jag har försökt att få denna info från Syv på både de skola som min son går idag och de skolor som han möjligen skulle vilja gå men ingen har kunna förklara ovan. Jag är mycket tacksam för svaret och hur fort jag fick det. TACK!!!!
    • Jenny : En fråga till: Säg att man väljer kinesiska i femman och sedan vill gå Natur på en skola som inte har kinesiska. Har alla gymnasieskolor skyldighet att erbjuda en Moderna språk 1 kurs så att man kan börja Natur på den skolan utan att ha med sig sitt spräk från högstadiet?
    • Julia :

      Jag gissar på att du med "natur" menar NA och inte NB. :) Och svaret är Ja, alla gymnasieskolor på de program, där moderna språk är obligatoriskt att läsa måste erbjuda möjlighet att läsa Moderna språk 1, alltså nybörjarkurs. Är lite osäker på om både Franska1, Tyska1 och Spanska 1 måste erbjudas, men i alla fall en av de kurserna måste erbjudas. Det är endast en kurs i ämnet moderna språk som på NA är obligatorisk. Och en elev som har ett annat modersmål än svenska får i stället läsa sitt modersmål. Och det går också få ut examensbevis från NA med F i kursen i ämnet moderna språk (men det sänker snittbetyget ganska mycket, så det är inget att rekommendera).

    • Jenny : Tusen tack!! Mycket bra information!! TACK!!
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer