Averagestudent1

    Hej jag går just nu i ettan på teknikprogrammet och inför tvåan måste vi välja inriktningar och även egna kurser, för att få full merit måste jag antingen gå spanska 4 eller engelska 7. Spanska 4 läser man isåfall i tvåan och jag undrar om jag kan välja båda för att se om jag gillar spanskan(kommer ske en del förändringar mot spanska 3) för att sedan kunna hoppa av en av dom. Jag kommer ändå komma upp i 2500 gymnasiepoäng men kommer det synas på betygen eller ansökan till universitet om man hoppar av en kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att på gymnasiet påbörja läsa fler kurser än de som motsvarar (totalt) 2500poäng hör inte till elevens rättighet. Rektorn kan dock bevilja möjlighet att läsa U-kurser (utökat program). Du måste ansöka om det och rektorn tar beslut.
    Vad gäller "hoppa av en kurs på gymnasiet", så undrar jag om du är intresserad av att under hela gymnasiet få utbetalningar från CSN (studiehjälpen). Om du läser på heltid (ej på mer än heltid) och hoppar av en kurs, då läser du efter datumet för avhopp på deltid och deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen.
    En annan aspekt i detta är att i fall läraren tycker att hen har underlag för att sätta betyget då gör hen det även om eleven hoppade av kursen och då blir betyget F. När har läraren underlag för att sätta ett betyg? Svårt att säga exakt men "riktmärke" brukar ligga på "halva kursen har gått" (så innan halva kursen har gått brukar inte lärare anse att de har underlag för att sätta betyg och senare så är det ofta så att lärare sätter betyg och då blir det ju betyget F). F-betyget kommer synas i ditt examensbevis eller studiebevis eller studieintyg (det är ett av de tre dokument som en gymnasieelev kan få när hen slutar på gymnasiet).
    Att börja läsa en kurs på gymnasiet för att testa och se om det känns bra och hoppa av och påbörja en annan kurs i stället brukar inte vara möjligt (tyvärr). Jag förstår att du tycker det skulle bli en fördel för dig att göra så men det är väldigt svårt och "opraktiskt" för en gymnasieskola att låta elever göra så. Rättviseaspekt blir här att om du får, då borde alla andra elever på din skola också få göra det och det blir snabbt kaosartat och ohållbart för skolan om eleverna ska påbörja kurserna, hoppa av och kräva sedan läsa en annan kurs.
    Ett av de viktiga mål är att eleverna ska få möjlighet att uppnå kraven för examensbevis och för det behöver varje elev läsa kurser á minst 2500poäng men fler kurser/poäng behöver inte skola erbjuda. En studieplats på varje kurs kostar pengar och skolorna har begränsat budget.
    Prata med SYV på din skola. Jag vet inte hur just din skola hanterar situationen kring den frågan du ställer. Allmänt sett, så är det (i alla fall oftast) inte möjligt. Givetvis hoppar eleverna av kurserna och av gymnasiestudier helt men då förlorar de rätten till studiehjälpen från CSN och uppnår inte kraven för examensbevis. Att en skola skulle vid avhopp från en kurs erbjuda läsa en annan kurs är inte speciellt vanligt men just din skola kanske gör det - fråga personal på din skola.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till i dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare