Agnes
    Hej!
    Jag har gått sam på gymnasiet men funderar nu på att plugga till läkare. Jag har några frågor kring att läsa till kurser.
    1. Skulle ett naturvetenskapligt basår komplettera en samhällsutbildning för att få behörighet till läkarlinjen? Eller skulle det krävas ytterligare kurser?
    2. Om jag väljer att läsa ett naturvetenskapligt år skulle det då påverka mitt genomsnittliga betyg från gymnasiet?
    3. Skulle detta innebära att jag skulle behöva söka in genom en annan kvot?
    4. Vad är det för skillnad mellan att läsa till naturvetenskapliga ämnen på universitet och komvux? Något jag borde tänka kring detta?
    5. Går alla naturkurser att läsa på distans? Eller allmänt går de flesta kurserna att läsas på distans eller hur vet jag det?

    Tack snälla för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    läs gärna info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    ***
    Du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem:
    1. Skulle ett naturvetenskapligt basår komplettera en samhällsutbildning för att få behörighet till läkarlinjen? Eller skulle det krävas ytterligare kurser?
    - du får se vad som ingår i nat.vet.basår - fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 brukar ingå, men se gärna vilka kurser som ingår.

    2. Om jag väljer att läsa ett naturvetenskapligt år skulle det då påverka mitt genomsnittliga betyg från gymnasiet?
    - betygen från komvux eller prövningar kommer räknas in i ditt jämförelsetal;
    betygen från högskola-universitet /om det är nat.vet.basår kommer inte påverka ditt meritvärde från gymnasiet/; omdöme från folkhögskolorna räknas inte in, den ger behörighet men påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet.

    3. Skulle detta innebära att jag skulle behöva söka in genom en annan kvot?
    - du kommer hur som helst prövas i BII, kompletteringsgruppen; detta pga du inte är behörig på de kurser som ingår i ditt examensbeivs, du är alltså inte behörig utan Komplettering. Var du kompletterar spelar ingen roll - du kompletterar ju och därför prövas i Kompletteringsgruppen, BII.

    4. Vad är det för skillnad mellan att läsa till naturvetenskapliga ämnen på universitet och komvux? Något jag borde tänka kring detta?
    _ Läs gärna på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    5. Går alla naturkurser att läsa på distans? Eller allmänt går de flesta kurserna att läsas på distans eller hur vet jag det?
    - Nu, i "corona-tider" så försöker ju alla gå över till distans-undervisning, annars så får man se vad det för undervisningsform som erbjuds.
    På komvux brukar naturkurserna ges på distans. Men fysik 2 och kemi 2 kanske inte ges på distans pga laborationer ingår och kurserna anses vara "så pass svåra" att det är svårt att klara dem på distans, därför kanske komvux i just din kommun väljer att endast ha "bunden" undervisning i dem. Men det får du se på komvux i din kommun.

    Vänligen
    ANNA

    • Agnes :

      Tusen tack för svaren och länkarna. Några frågot som dök upp nu till dina svar.

      1. Om jag skulle läsa till naturvetenskapliga kurser, oavsett om det är via universitet eller Komvux, och sen väljer att läsa en utbildning i framtiden som jag inte behöver de naturvetenskapliga kurserna för att komma in; då söker jag fortfarande in i kvot BI? Jag står nämligen och väljer mellan juristprogrammet och läkarprogrammet. I dagsläget kan jag komma in på juristprogrammet. Är därför rädd att läsa naturvetenskapliga kurser och få sämre betyg än mitt genomsnitt och därför sänka mitt snitt och behöva söka in i kvot BII. Hoppas du förstår frågan…

      2. Beroende på ditt svar ang förra frågan: skulle det spela någon roll om jag väljer att läsa på komvux och fristående naturkurser och sen söker juristprogrammet

    • Julia : Studier efter gymnasiet kan inte negativt påverka din möjlighet att komma in på högskola/universitet. De naturvetenskapliga studier som ej krävs för juristprogrammet, kommer inte räknas in alls. Det blir som om du inte läste de naturvetenskapliga kurser. ... Men om du får betyg från komvux eller genom prövningar i högre mattekurser, kan du HÖJA DITT MERITVÄRDE. Om du inte har max i meritpoäng, och får genom högre mattekurser fler meritpoäng, då kommer du prövas med det lägre (ursptungliga) meritvärde i BI och samtidigt med det högre (upplästa) meritvärde i BII. På så sätt kan studier efter gymnasiet endast Höja ditt meritvärde eller så påverkas det inte alls. :)