Fatima

    Hej! Jag har nyligen tagit studenten och har 16,8 som meritvärde från gymnasiet. Jag tänker nu läsa några språkkurser på komvux (franska, tyska..), är det så att om jag får mindre än mitt snitt, dvs c eller mindre, så kommer meritvärdet att sjunka? Eller påverkas meritvärdet inte på det sättet? Jag förstår inte riktigt hur betyg från komvux fungerar :/

    • Liselotte : Jag har ställt några frågor i mitt "svar". För att ge svar måste jag ha mer information från dig.
    • Fatima :

      Hej Liselotte! Kan du snälla kolla min andra fråga där jag förklarade situationen mer ingående? Otroligt tacksam för ditt svar!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatima,
    det är bra att kunna fler språk och ha mer kunskap inom varje språk man kan, men när det gäller konkurrera om plats på en svensk högskole-universitetsutbildning så finns det strikta regler om vilka kurser som får räknas in i ditt meritvärde. Reglerna är många och ibland ganska komplicerade.
    För att kunna ge dig svar på din fråga måste jag veta:
    - har du i ditt examensbevis några kurser i ämnet moderna språk? Vilka kurser i så fall och vilka betyg har du i de kurserna?
    - vilken högskoleutbildning funderar du på att söka till?

    Om din högskoleutbildning kräver moderna språk 3 för särskild behörighet, då måste du ha godkänt betyg i den kursen och den kursen ger dig därför inte några meritpoäng/extrapoäng. Moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng. Mod.språk4 krävs inte för ngn svensk högskoleutbildning, vad jag vet i alla fall.
    Om du redan har maximalt antal meritpoäng för moderna språk, vilket är 1.5, så kan du inte få fler.
    Kurser som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (betyg i de kurser) räknas in och påverkar ditt meritvärde endast i två fall: om kursen krävs för behörighet eller om den ger dig meritpoäng. Med det sagt, så är det bra att kunna fler språk och ha mer kunskap inom varje språk man kan, men det betyder tyvärr inte per automatik att du får någon fördel i konkurrensen om en högskole-universitetsplats.
    *********
    Det du skriver om att i fall du får högre betyg i språkkurserna än "snittet" av de betyg du har i ditt examensbevis är "delvis sant" men det måste vara kursen i moderna språk på nivå 3, som lägst. Jag kan ge ett exempel: vi säger att du i ditt examensbevis har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 (i t.ex Italienska eller Japanska, spelar ingen roll vilket modernt språk ...), men de betygen är lägre än A. Du läser efter gymnasiet moderna språk 3 och 4 i ett annat språk, och får högre betyg än du har i ditt examensbevis i mod.språk 3 och 4. I så fall kommer även de högre betygen i mod.språk 3 och 4 i ett nytt språk räknas in (därför att Antagning.se räknar i alla de fall där det är möjligt till sökandes fördel). Men det blir en liten höjning, väldigt liten, faktiskt. Detta för att de lägre betygen från ditt examensbevis försvinner ju inte utan de räknas fortfarande in, plus att även nya, högre betyg räknas in, också. Höjningen av ditt meritvärde blir väldigt liten.
    Det som ger bäst höjning av meritvärde är att uppnå maximalt antal
    meritpoäng (2.5) och att få högre betyg i de kurser man har i sitt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux).
    ***
    Det som är bra är att du genom studier på komvux inte kan försämra dina chanser att komma in på högre utbildning; du kanske inte förbättrar dina chanser, men du kan i alla fall inte försämra dem. Om betygen inte måste räknas in (och det måste de inte göra i fall du redan är behörig), då räknas de in endast om de höjer ditt meritvärde (men de betygen som inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för behörighet får ju lov att räknas in endast i fall de krävs för behörighet ELLER om kurserna ger
    meritpoäng). Så, vilka som helst kurser på komvux, inkl.språkkurserna höjer per automatik inte ditt meritvärde. Om du vill läsa på komvux i första hand för att höja ditt meritvärde, bra om du innan du börjar läsa samråder med SYV på komvux; alternativt kan du berätta mer om vilka kurser som ingår i ditt examensbevis + vilka utbildningar du är intresserad av att komma in, så kan vi förhoppningsvis reda ut vad som gäller i just din situation.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Liselotte
    • Fatima :

      Det är något fel med sidan, jag svarar men det försvinner. Så jag berättade mer om situationen genom att ställa en ny fråga. Väldigt tacksam för ditt svar!!