Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,

    om man kompletterar gymnasiala betyg efter gymnasiet, då "hamnar" man i BII, kompletteringsgruppen. Det spelar ingen roll om du läser på distans eller på dagtid i klassrum med läraren närvarande eller om du bedriver självstudier och gör Prövning>> -

    du kompletterar ändå och prövas då i BII urvalsgruppen.

    Frågan är dock om du behöver komplettera? Det finns ersättningsmöjligheter för Nk2 och i fall du läste på Vård- och omsorgsprogrammet eller på Naturbruksprogrammet eller på Naturvetenskapsprogrammet - kan det i så fall hända att du kan uppfylla behörighet i Nk2 genom ersättningsmöjligheter.

    Vilket program läste du på gymnasiet?

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej,
    • : Tack för svar. Jag läste det Humanistiska programmet!
    • Anna : Tyvärr finns det inte några obligatoriska kurser på Humanistiska programmet som skulle ersätta naturkunskap 2, då behöver du betyg i nk2 för behörighet.