Lara

    Hej, jag går i nian och funderar kring mina meritpoäng. Jag har under ett tag funderat på att sluta på spanska och börja med modersmål istället, men när jag räknade ut hur mina meritpoäng skulle påverkas så såg jag att man inte får lika mycket merit för modersmål som för spanska. Så man kan alltså inte byta ut spanska mot modersmål?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lara,
    fördelen med att ha godkänt betyg (och helst högt betyg, högre än E, helst A) i MODERNA SPRÅK på grundskolan som du läst som Språkval, är i första hand för att just det betyget får räknas in som Extra, 17-de ämne.
    Annars så är det 16 högsta betyg från slutbetyget från grundskolan som räknas in. Och som 17-de betyget är det endast moderna språk som språkval som får räknas in. Godkänt betyg i mod.språk/språkval ger + 10 betygspoäng; och högre betyg ger fler extra-poäng, upp till 20 st. (det får man om man har A i mod.språk/språkval i sitt slutbetyg från grundskolan).
    ******
    Av alla de övriga betygen, förutom moderna språk/språkval - så väljer man 16 st. högsta. Många har endast 16 betyg eller till och med färre än 16 st. Men man kan ha fler än 16 betyg (detta utöver mod.språk/språkval betyget), vilket blir ofta fallet om man har betygen i flera olika modersmål och flera olika moderna språk, vilket är inte så vanligt, men förekommer.

    Ännu en fördel i att ha godkänt betyg i mod.språk från grundskolan är att du i så fall kan på gymnasiet börja läsa Moderna språk 3 och sedan även mod.språk4 och få meritpoäng inför ansökan till högskola/universitet. Om meritpoäng inför ansökan till högskoleutbildningar i Sverige (för dig med Examensbevis) - var god se gymnasieGuiden.se/merit

    Å andra sidan, om studier i moderna språk tar väldigt mycket tid och kraft, så kan det vara fördelaktigt att skippa det ämnet och satsa då i stället med all kraft på alla de andra ämnena! Jämför: de extra 20 betygspoäng somman får för A betyget i mod.språk i slutbetyget från grundskolan kan man kompensera med att ha "ett snäpp" högre betyg i 8 andra ämnen, alltså om man i stället för B får A eller i stället för E för D betyget; eller "2 snäpp" högre betyg i 4 ämnen - om man i stället för E får C eller i stället för D får B, eller i stället för C får A i betyg.
    Så - här får man samråda med sina lärare, vårdnadshavare och fundera själv på vad är det Du vill och orkar och vad som blir bäst för dig.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv