Gual

    Hej! Jag har antingen 15.05 eller 15.15 i meritvärde. Jag tog studenten 2021. Hur påverkas mitt meritvärde av att jag kompletterar med matematik 2a, naturkunskap 1 och 2 på komvux? Betygen i matematik 2 och naturkunskap 1 låg på E. Dock vet jag inte om jag kommer få E eller högre på naturkunskap 2. Påverkas meritvärdet endast om jag söker program på universitetet som kräver matematik 2 och naturkunskap 2 som behörighet eller påverkas meritvärdet oavsett vad programmet kräver för behörighet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gunes!
    om du redan har Examensbevis är det en situation. Om du fick ut Studiebevis är det en annan situation. Svara vad som gäller för dig.
    Sedan är det så att kurserna naturkunskap 1b och 1a1 är olika stora och höjningen beror också på hur stor kursen är (om det är 50poängskurs eller en 100p.kurs). i examensbeviset måste du ha någon kurs i naturkunskap. Om du har examensbevis från ett yrkesprogram har du troligtvis nk1a1, men kanske också nk1a2 som tillsammans är = nk1b.
    ***
    Det hela kan vara ganska komplicerat och upplevas som krångligt. Du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och få fram vad som gäller i just din situation.
    Allmänt gäller: du vinner på att ha så höga betyg som möjligt. Du ska därför försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt i alla kurser som du läser.
    Om naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet då behöver du för att bli behörig ha godkänt betyg i den kursen. Utan den kursen kommer du inte delta i konkurrensen om plats på en svensk högskoleutbildning (om just nk2 anser bland kurser för särskild behörighet). Kurser som krävs för särskild behörighet räknas också alltid in (betygen i de kurserna) i ditt jämförelsetal/snittbetyg. Om kursen du har utanför ditt examensbevis inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng, då räknas inte det betyget in (det blir som om du inte läste den kursen). Kurser i ämnet naturkunskap ger inte meritpoäng. Med det sagt, så säger jag inte att det helt "värdelöst" att läsa nk2 även om den ej krävs - att ha mer kunskap kan vara bra i olika sammanhang.
    Vad gäller matematik, så ger kurser meritpoäng redan från matte 2 (men inte om kursen krävs för särskild behörighet). Matematik 1 ingår i grundläggande behörighet och måste därför finnas med i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Om matte 2 krävs för särskild behörighet behöver du godkänt betyg i den kursen (alltså i matte 2a, eller 2b eller 2c). Betyget kommer räknas in även om matte 2 ej krävs, för att om högre matte än matte1 inte krävs, då får du meritpoäng för matte 2 och högre mattekurser och då räknas betygen in av den anledningen (alltså på grund av att kursen ger dig meritpoäng).
    Var god läs om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/merit

    ang. siffran för ditt meritvärde
    Du skriver att du har 15.05 eller 15.15 - är det antagning.se som du fick den siffran ifrån? Eller har du räknat själv? Ingår i den siffran några meritpoäng? Jag försöker lista ut vad ditt jämförelsetal/snittbetyget är.
    Om du t.ex inkluderar 2,5 meritpoäng (för engelska 7 och moderna språk 3 och 4) inom cirka 15 i meritvärde, då är ditt snittbetyg i så fall cirka 12,5 men om det ej ingår några meritpoäng i "cirka15" då är det ditt jämförelsetal (snittbetyget). För att ge prognos om en höjning av meritvärdet, måste jag veta ditt snittbetyg (som kallas för "jämförelsetal").

    Som sagt, det är rätt omständigt med alla regler. Jag kan försöka förenkla: du vinner på att ha så höga betyg som möjligt. Som behörig sökande kan du komma in (på en svensk högskoleutbildning) med resultatet från högskoleprovet. Som obehörig kan du inte komma in oavsett höga betyg eller högt resultat från högskoleprovet - därför är det viktigt att bli behörig. Läser du någon kurs försök få så högt betyg som möjligt! När du gör ansökan på www.antagning.se se till att alla dina gymnasiala betyg syns där - detta för att Antagning.se kommer räkna in endast det som måste räknas in + av det som får räknas in kommer de endast räkna in det som blir till din fördel. Betygen som inte nödvändigt måste räknas in och som skulle sänka ditt meritvärde kommer Antagning.se ej räkna in.

    • Gual : Ojsan, nu blev det jättemycket information hahah. Tack så mycket för att du tog din tid att svara på mina frågor. Jag ansökte till universitetet förra höstterminen, där stod det att jag hade 15.05 eller 15.15, osäker. Jag har en gymnasieexamen från 2021. Jag har läst upp naturkunskap 1a2, naturkunskap 2 och matematik 2a. Kan godkända betyg (E) hos dessa påverka mitt meritvärde på något vis? Negativt eller positivt. Kan meritvärdet påverkas om jag ansöker till ett program som kräver eller inte kräver matematik 2 som behörighetskrav? Alltså, om jag hade ca 15.05 i meritvärde när jag ansökte till universitetet förra höstterminen, vilket meritvärde får jag nu efter att ha läst upp matematik 2 med godkänt betyg? Och hur mycket meritvärde kommer jag ha om jag ansöker till ett program som kräver matematik 2 som behörighet? Kommer meritvärdet alltså sänkas vilket skulle sänka min chans att komma in i ett program som kräver matematik 2? Tack så mycket!
    • Milla : Om ett program inte kräver matematik 2 och du har godkänt betyg i den kursen (2a, 2b eller 2c) då kommer du få +0.5 meritpoäng, alltså extrapåslag men betyget i den kursen räknas också in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du svarade inte på frågan om det i meritvärde på cirka 15 inkluderas redan några meritpoäng, t.ex för engelska 7 eller för moderna språk 3och4. Om du inte hade några meritpoäng, då hade du jämförelsetal/snittbetyget på cirka 15 (betyget C i alla kurser, i genomsnitt). I så fall kommer E i matte 2 sänka ditt jämförelsetal med - 0.2 och det nya jämförelsetalet blir cirka 14.8 men + 0.5 meritpoäng, så du får ditt nya meritvärde på lite över 15.3 men om matte 2 krävs för behörighet då ger inte den kursen meritp., då blir ditt nya meritvärde lite högre än 14.8.
    • Milla : Vad gäller naturkunskap, så beror det på om den utbildning du söker på högskolenivå kräver nk1b eller nk2. Om du söker utbildning som för särskild behörighet inte kräver naturkunskap, kommer inte betygen i nk1a2 eller nk2 räknas in. Om du söker utbildning som kräver nk1b, kommer nk1a2-betyget räknas in. Om du söker utbildning som kräver nk2, kommer nk2-betyget räknas in. Kurserna inom naturkunskap ger inte några meritpoäng. Om du har E i nk1a2 och den kursen kommer räknas in pga nk1b krävs för särskild behörighet, kommer det medföra sänkning av ditt jämförelsetal med cirka - 0.1 och om nk2 kommer räknas in får du sänkning av ditt jämförelsetal på cirka - 0.2.