Erik
    Hej, jag studerar just nu matematik-specialisering på komvux för att få extra 0,5 meritpoäng. Jag vet att jag får ut 0,5 så länge jag får godkänt i kursen men hur påverkar ett lågt betyg jämförelsetalet i slutändan? I och med att jag har höga betyg från gymnasiet, skulle ett E i matematik-specialisering sänka jämförelsetalet avsevärt? Och skulle det då i slutändan egentligen inte göra särskilt stor skillnad för det slutändliga jämförelsetalet/meritvärdet för antagning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    du får som lägst totalhöjning på + 0.1... Om du har jämförelsetal på 20.0 får med pga E-betyget i en 100p.kurs sänkning till 19.6 men sedan får du ju påslag + 0.5, så det totala höjningen får du ju ändå.

    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!