Sofia
    Jag vill läsa två kurser på deltid 50% på distans. Hur vet jag att de inte kommer överlappa varandra i schemat för föreläsningar, seminarium och tentor?
    Jag undrar även om jag då kan få CSN för att studera 100% i det fallet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    frågan om studiemedel - om du bedriver under samma period studier på 50% på 2 olika utbildningar så blir det sammanlagt 100% (start- och slutdatum måste vara samma på båda kurserna, kontrollera det). Att studierna är på distans eller förlagda på flera utbildningar borde inte spela roll. Men för mer info om studiemedel - var god kontakta CSN.

    Föreläsningar, tentor och obligatoriska Skype-lektioner kan krocka om man läser flera utbildningar på distans. Det kan vi inte på FRåGA SYV garantera att det inte kommer att göra. Här handlar det mer om tur och om du vill prioritera en av kurserna som känns viktigare för dig - i fall det krockar.
    Jag tänker så här: vem som helst kan t.ex bli sjuk och missa både en obligatorisk träff och en tenta - och det borde finnas möjlighet att göra om (eller läsa en den av kursen i efterhand, om man har missat).
    Du ska vara beredd på att "fixa och trixa" i fall krockar uppstår.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA