Elin
    Jag pluggar just nu på mdh men vill helst plugga något annat. Jag har ungefär 14-15 i merit från gymnasiet med ett F. Kom in genom högskoleprovet.

    Nu är det så att jag vill helst göra något annat men då behöver jag 22.00 poäng.

    Jag har varit inne på studentums hemsida och där har man även kunnat söka kurser men det hela kändes så otydlig...

    Ska i princip läsa om alla ämnen. Är det någon ide att jag söker en hel utbildning?

    Helst vill jag kunna välja en kurs, jobba så att jag får mitt önskade betyg och sen gå vidare till nästa. Är det möjligt? Hur lång tid tag det att söka och att kursen startar? Sen har jag hört att eftersom jag har godkänt och högre att jag inte ens får plugga komvux?

    Allmänna råd skulle uppskattas så mycket, vet bara att jag vill plugga upp betygen men vet inte ens vart eller hur jag ska börja.

    Jag är officielt folkbokfärd i surahammar men kommer flytta adressen till min riktiga adress som är i Västerås, borde väl ha bättre chanser där isåfall? Hur ser äns kriterierna/sorteringen ut?

    Tusen tack i förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,

    i vuxenutbildningsförordningen står det att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund tillhör de prioriterade målgrupper"; sedan är det också så att "grundskolan är rättighet för folket" - vilket betyder att komvux MÅSTE i första hand köpa platser för dem som saknar grundskolebehörighet.

    Komvux i alla kommuner har begränsade budgetar; inte kommun har obegränsade med pengar... och då blir det i praktiken så att det är extremt sällan pengarna räcker att plats till sökande som redan har godkända betyg i gymnasiala kurser. Man får givetvis söka, men man kan söka i flera år och få svar PLATSBRIST varje gång; finns inte ngt. kösystem (man kan alltså söka vid varje antagning på komvux i många-många år... men aldrig komma in). Komvux kan t.ex inte säga att "han sökte nu i fem år", nu måste ge honom plats - nej!. Det funkar inte så - utan vid varje antagning kommer "kortutbidade" /dvs utan grundskolekompetens/ - först; sedan de som endast har grundskolekompetens; och så vidare... om du redan kom in på högskola, då har du fullständig gymnasiekompetens och kommer sist i kön och det är därför extremt otroligt att du skulle få plats på någon kurs, i vilken du redan har godkänd betyg. Gäller alla sökande till komvux i alla kommuner, så länge den nuvarande Vuxenutbildningsförordningen gäller.

    De realistiska chanser du har är genom Prövningar och/eller genom Högskoleprovet. Prövningar förbereder man sig på egen hand /självstudier/; betyg från prövning är lika mycket värd som betyg man får i slutet av en genomgången kurs.

    Du får söka till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd. De säger på komvux ibland att man "får ej söka om man redan har godkända betyg" men vad de menar med det är att "det är ingen idé att man söker". Man får söka men om komvux personal vet att det blir garanterat så att pengarna kommer ej räcka... då säger de att man ej får söka.

    Du får gärna återkomma om någonting är oklart. Ställ samma fråga till personal på komvux - både i den kommunen där du är skriven nu och dit du planerar att flytta. Hör av dig om komvux svarar ngt. annat... - men jag tror inte de lovar att ta in dig. I bästa fall svarar dem att "Sök" så hoppas vi du kommer in.

    Vänligen

    Julia

    • : Tack för svaret.
    • : Jag gick till min gamla gymnasieskola och de sa att jag kunde göra prövningar på kurser där med, och att jag får "sakerna" av de. Det känns som det är det bästa att satsa på men att få A i allt med bara prövning utan undervisning kommer bli svårt. Men inte omöjligt!
    • Anna : Men så bra att du pratade med din gamla gymnasieskola och att de sa att du kan göra prövningar där. LYCKA TILL!