Ludwig

    Hej, Jag jobbar och är 20 år och har tänkt att börja plugga Samhällskunskap 1a2 men har ingen aning hur jag ska göra. Så min fråga är hur ska jag gå tillväga för att plugga kursen? Var och hur ansöker jag om den? Mvh Ludwig

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig,
    du ansöker till Komvux (kommunal vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Se på kommunens hemsida - om du hittar när och var du ska göra ansökan; olika kommuner lägger ansökningsperioderna på olika tider.
    Info om kursen Samhällskunskap 1a2: det är en 50poängs kurs och kan på heltid läsas på 2,5 veckor; på halvtid - på fem veckor eller på 25% studietakt på tio veckor. Förhoppningsvis kan komvux i din kommun erbjuda valmöjlighet: att läsa den kursen på distans, flex- eller på kvällstid. Vill man ha lärarledd undervisning kan man behöva välja dag- eller kvällskurs (inte distans). Lektionerna kan också vara förlagda under en hel termin, även om det är en så pass liten kurs (á 50 poäng). Mer info om vad Just komvux i Din kommun kan erbjuda - måste du få av komvux i din kommun.
    Vänligen
    ANNA