Minna

    Hej, jag är 16 år gammal och går i nian. Efter sommarlovet ska jag börja gymnasiet och gå naturbrukslinjen på Öknaskolan i Nyköping. Jag vill bli veterinär efter gymnasiet. Jag kommer då läsa lantbruk, men istället för att läsa fördjupning inom odling, djur, och teknik så läser jag istället fysik 1b1, kemi 1, matematik 2 och matematik 3c vilket på skolan heter "utgång naturvetenskap. Sen kan man även välja fler kurser i individuellt val för att sen kunna plugga vidare till veterinär. Jag undrar om det är möjligt att göra så för att kunna komma in på veterinärprogrammet. Är det väldigt svårt att komma in på det sättet? Just nu kan tänka mig att plugga något extra år efter gymnasiet om så krävs ifall jag inte skulle komma in direkt. Men jag vill ändå kolla om det är möjligt och vad som rekommenderas. Tack så mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du ska läsa gymnasial utbildning på Öknaskolan, som bl.a erbjuder inriktning Djurvård och jag skulle rekommendera att du kanske i första hand försöker läsa den inriktningen för att redan på gymnasiet utbilda dig till djurvårdare/djurskötare. Vad gäller komma in på veterinärprogrammet på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, så är det en mycket populär utbildning och mycket höga betyg krävs. Det är helt nödvändigt att bli behörig och det gäller både grundläggande och särskild behörighet. För grundläggande behörighet kommer du behöva godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. För särskild behörighet behöver du godkända betyg i fysik2, kemi2, matematik4 och biologi2. Men endast alla A-betyg ger ändå bara 20.0 som snittbetyg och om du inte skaffar dig några merit/extrapoäng så kommer även ditt meritvärde ligga på 20.0 vilket inte kommer ge plats på veterinärprogrammet (med mycket stor sannolikhet, i alla fall) utan du kan komma in i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet) - gör därför högskoleprovet så många gånger du kan (högsta resultat kommer att gälla). Vill man ha en rimlig chans att komma in i betygsgruppen (BI eller BII) måste man även ha merit/extrapoäng och helst maximalt antal som är 2.5. Läs gärna information om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit - du kan uppnå max antal meritpoäng genom engelska 7 + moderna språk 3 och 4, eller engelska 7 + matematik 5 + matematik specialisering; eller genom engelska 7 + matematik 5 + moderna språk 3.
    Att på NB hinna och orka läsa så pass många kurser som både ger examen från NB-programmet + fysik2, kemi2, matematik4 + biologi2 och samtidigt inte bara ha alla A-betygen i alla kurser men även skaffa sig några meritpoäng och ha A-betygen även i de kurserna som ger meritpoäng ser jag som en omöjlig uppgift. För det första, så är det ganska troligt att din gymnasieskola inte kan erbjuda dig läsa alla de kurserna inkl.kurserna som ger meritpoäng, och för det andra - så ska man vara jätte-jätteduktig (typ på geni-nivå) för att hinna och orka läsa så mycket mer än heltid och hålla betygen på A-nivå (kanske ett par B-betyg om du får några meritpoäng också). Det som skulle vara rimligt är att i fall du hinner och orkar skaffa dig grundläggande och särskild behörighet redan på gymnasiet, att du skulle komma in på veterinärprogrammet i HP-urvalet (på resultatet av högskoleprovet). Är man mycket duktig kan man få högt resultat på högskoleprovet.
    Det finns annars möjlighet att komplettera efter gymnasiet. Du ska kunna komplettera på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på ett universitet. Jag tycker att det är mycket mer "rimligt" att satsa på att läsa i mer eller mindre normal studietakt och skaffa sig grundläggande behörighet + matte 2 och 3 kurserna; på så sätt blir du behörig även till universitetsbasåren. Från hösten 2023 ingår svenska 2, 3 samt engelska 6 (alltså kurserna för grundläggande behörighet) i alla gymnasiala yrkesprogram (välj inte bort de kurserna, är mitt råd) och förutom "en vanlig NB-utbildning" läs matematik 2 och 3. Du behöver inte läsa fysik, kemi eller biologi på gymnasiet - du kan komplettera efter gymnasiet. Du kan komplettera på ett läsår. Jag tycker det upplägget är mycket bättre på grund av att det är rimligt och du ska inte behöva riskera din hälsa på grund av överansträngning.
    I ställer för att på NB läsa fysik, kemi och biologi samt upp till matte 4, träna på gamla högskoleprov och skriv högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar och så satsar du på att (för behörighet) komplettera efter gymnasiet. Det är vad jag tycker och råder dig till att göra men det är givetvis du som bestämmer hur du vill lägga upp dina studier. Du får också gärna kika på yrken som på olika sätt "liknar" yrket Veterinär. Yrken kan likna varandra på olika sätt men här tänker jag i första hand på yrken inom djurhälsovården, som t.ex DjursjukskötareDjurröntgentekniker och Djurfysioterapeut.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, önskar jag dig lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare