Fanny

    Hej! Då jag är 20 och läser på gymnasiet så behöver jag i höst nu ansöka för CSN på egen hand. Jag undrar dock hur en fyller i ansökan korrekt gällande antalet veckor med studiemedel? Vår hösttermin ser ut enligt följande: 18/8 Termin startar 17/9 Studiedag 23/10 Studiedag 26/10-30/30 Höstlov v.44 18/12 Termin slutar Jag kommer att läsa motsvarande 450p under höstterminen (eng 7, Sam 2, svenska 3, spanska 2 och psykologi 1) - vet inte om det påverkar huruvida man studerar heltid eller deltid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    läs gärna information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel och om du ändå blir osäker "ta upp" det med personal som jobbar på CSN. Även skoladministratör på din gymnasieskola kan förhoppningsvis hjälpa dig, då hen troligtvis har erfarenhet av att eleverna ansöker om studiemedel medan de fortfarande läser på gymnasiet. Saken är den att du i mångt blir "beroende av" hur din skola rapporterar till CSN. Studier på gymnasiets nationella program är som regel Heltidsstudier i alla andra fall än om du fick läsa ett Reducerat program, enligt rektors beslut.
    Du kan kontakta CSN på olika sätt, bland annat kan du ringa och ställa din fråga per telefon. Nedan finner du telefonnr. till CSN och deras nuvarande tel.tider (uppgift från slutet av juli 2020):