Patrik12hejhej

    Hej! Jag undrar hur jag ska räkna ut min meritpoäng, har läst tre kurser på komvux och gått samhällslinjen på gymnasiet (gick ut 2019). Kan du hjälpa med detta? Har sökt in till sjuksköterskeprogrammet i höst. Mina betyg: Kurs Kurskod Betyg Poäng Anmärkning Digitalt skapande 1 B 100 poäng Engelska 5 B 100 poäng Engelska 6 C 100 poäng Filosofi 1 B 50 poäng Filosofi 2 B 50 poäng Geografi 1 E 100 poäng Gymnasiearbete E 100 poäng Historia 1b C 100 poäng Historia 2a E 100 poäng Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering C 100 poäng Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering C 100 poäng Idrott och hälsa 1 E 100 poäng Matematik E 100 poäng Matematik 2b F 100 poäng Spanska 1 D 100 poäng Spanska 2 E 100 poäng Naturkunskap 1b D 100 poäng Psykologi 1 B 50 poäng Psykologi 2a A 50 poäng Religionskunskap 1 C 50 poäng Religionskunskap 2 D 50 poäng Samhällskunskap 1b C 100 poäng Samt Komvux: Matematik 2b E 100 poäng Matematik 3b E 100 poäng Naturkunskap 2 A 100 poäng

    • Milla : Har du EXAMENSBEVIS från gymnasiet? eller studiebevis?
    • Patrik12hejhej : Hej! Den kursen stod med två ggr på mina meriter på antagning.se. Kanske A och B? Hur ser jag poängen på antagning.se?
    • Milla : Kanske A och B?... Du uppger ju att du har C-betyg i kursen/kurserna?
    • Milla : Kursen Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering kan läsas flera gånger med Olika innehåll. Minns du om du läste kursen två gånger och fick betyget C båda gångerna?
    • Milla : Svara gärna om du har examensbevis. Och varför nämner du inte kurserna i svenska eller svenska som andraspråk? Det är ingen idé att räkna på ofullständiga betyg. Utan examensbevis är det ingen idé att räkna på betygen. Om du är behörig på reell kompetens, så prövas du endast i HP-urvalet (där du konkurrerar med resultatet från högskoleprovet).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    har du Examensbevis från gymnasiet (eller studiebevis)? Har du fått Examensbevis från komvux?
    Det är jätteviktigt att veta för att räkna på rätt sätt; t.ex får inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå i examen från komvux men i examen från gymnasiet är det en obligatorisk kurs. Så, om du har examen från gymnasiet så måste man räkna in betyget E i Idrott1, men om du har examen från komvux, så räknas inte det betyget in ...
    Och så kurserna i svenska? vad hände med det ämnet? Det har du väl läst, antar jag... :)
    Har du samma betyg i två kurser med samma namn:
    "Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering C 100 poäng
    Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering C 100 poäng "?

    Allmänt gäller:
    du behöver inte räkna fram ditt meritvärde.Antagning.se gör det och det är deras uträkning som gäller, oavsett vad du själv eller någon annan räknar fram.
    ***
    Vad jag kan se så nämner du kurserna á totalt 2200 poäng och det är för få poäng för att ha examen från gymnasiet eller från komvux. Utan examen är du obehörig.
    Jag kan inte se att du har godkända betyg i svenska 1,2 och 3 och du måste ha de betygen för att uppnå grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare