Julia

    Hej! Jag undrar hur jag räknar ut mitt meritvärde. Jag har läst samhällsprogrammet på gymnaiset och fick 700 poäng F som jag sedan läst upp på komvux. Har totalt 2400 godkända betyg inklusive gymnasiearbetet då idrotten tydligen räknas bort på komvux enligt min syv. Visst stämmer det då att jag inte behöver räkna med ett F på 100 p? Utan att maxpoängen med en examen från komvux är 2400 och inte 2500 som på gymnasiet? Hur räknar jag isåfall ut mitt meritvärde? Räknar jag betygspoängen och delar på 2300 sedan? Sen får jag väl även lägga till 1,5 meritpoäng om jag läst moderna språk 3 och 4?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    Hur set ditt EXAMENSBEVIS ut? Du utgår från dokumentet som heter Examensbevis. Du bortser från GA, gymnasiearbete och räknar på 2300p. kurser i examensbeviset. Och för godkända betyg i moderna språk 3och4 kan du (i de flesta fallen) plussa på + 1.5 (men om den högskoleutb. som du söker till kräver för Särskild behörighet Mod.språk 3, då får du inte + 0.5 för den kursen, utan endast + 1.0 för mod.språk4) - det finns några få högskoleutb. i Sverige som kräver godkänt betyg i mod.språk 3.

    mvh

    ANNA