waled

    Hej jag gick ut gymnasiet med samlat betygsdokument och har sedan dess även studerat två kurser på komvux. Jag läste 2500 poäng på gymnasiet varav jag inte blev godkänd på 400 poäng (5 kurser). Jag tog sedan två kurser på 150 poäng tillsammans på komvux. Min fråga blir då hur jag räknar ut mitt meritvärde ? samt om jag möjligtvis kan höja mitt meritvärde genom att ta fler kurser på komvux ?

    • Milla : Från vilket år är ditt samlat betygsdokument?
    • : Från 2013. Jag vet att jag har behörighet att söka högskola.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Waled,
    om du inte efter studier på komvux tog ut ett SLUTBETYG, utan har Samlat betygsdokument + betygen från komvux (på ett separat dokument) - och ditt samlat betygsdokument är från året 2010 eller senare (alltså inte från 2009 eller tidigare) - då har du idag inte Grundläggande behörighet till högskolestudier (det är därför du fick en fråga, från SYV MIlla, i kommentaren till din fråga). Reglerna förändras, för de gymnasieelever som skulle fått slutbetyg 2010 och senare gäller det som står på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat och samlat betygsdokument räcker inte för grundläggande behörighet, därför är det meningslöst att räkna från "meritvärde" då du kommer vid ansökan till högskolestudier (i Sverige) få svar OBEHÖRIG och kommer ej delta i konkurrensen.
    Mitt förslag är att du Snarast söker kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd. "Deadline" för att få ut ett slutbetyg är 1 juli 2020.
    Om du vill läsa i en annan skolform t.ex på en folkhögskola eller på en yrkeshögskola då kanske du inte behöver ngt Slutbetyg men då behöver du inte heller räkna fram meritvärde då där görs antaning på "sammantagen bedömning".

    Mvh
    L.

    Liselotte
    • :

      Hej, tack för att ni tog er tid att svara mig. Jag har behörighet till högskola eftersom jag tidigare år både sökt och kommit in. Jag fick då beskedet att jag kommit in och att mitt meritvärde va 14.90 eller liknande. Men när jag själv försöker räkna ut mitt meritvärde får jag inte det till mer än 12-13 det är därför jag undrar om jag räknat fel och i så fall hur man skulle räkna. Jag har några ig kvar som jag beräknar med, eftersom dessa räknas som 0 poäng sänker det mitt snitt drastiskt så jag undrar om jag kan studera de kurser jag fått ig på komvux och därför markant höja mitt snitt. Som sagt så har jag 2100 godkända poäng från gynasiet och 150 godkända poäng från komvux (enstaka betyg)

    • Julia : Boka gärna tid med SYV på komvux; då kan ni tillsammans titta och räkna igenom dina betyg. Sök läsa kurser på komvux. Lycka till!
    • : Tusen tack för din tid, jag ska göra det.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer